Ελγίνεια: ανήκουν στην Ελλάδα ή στην ανθρωπότητα; – Newsweek

 Τα Ελγίνεια Μάρμαρα, κατέχουν την πρώτη θέση στη συζήτηση του κατά πόσο οι αρχαιότητες πρέπει να επιστρέφουν στον τόπο …καταγωγής τους. Η συζήτηση για τα εν λόγω μάρμαρα έχει ξεκινήσει από τη δεκαετία του 1980 αλλά με τα εγκαίνια του Μουσείου Ακροπόλεως φαίνεται να έχει λάβει διαστάσεις αμερικανικής κινηματογραφικής ταινίας, με ένα μεγάλο ερώτημα να δεσπόζει: Πρέπει οι Βρετανοί να επιστρέψουν τα μάρμαρα στην Ελλάδα;

Το Newsweek περιγράφει το νέο Μουσείο της Ακρόπολης, σημειώνοντας πως το κτίριο είναι ένα οικοδόμημα γυαλιού, σιδήρου, τσιμέντου και πέτρας. Σχεδιασμένο από τον, Ελβετικής καταγωγής, με έδρα την Νέα Υόρκη, αρχιτέκτονα Μπέρναρντ Τσούμι, είναι ένα κτίριο απαράμιλλης αρχιτεκτονικής και παραπέμπει στον αρχαίο οικισμό που ανακαλύφθηκε κατά τη διάρκεια των ανασκαφών στο εργοτάξιο. (Το κτίριο έχει υπερυψωθεί για να επιτρέπει τη συνέχεια της ανασκαφής και θα έχει γυάλινο δάπεδο για να μπορεί να βλέπει ο επισκέπτης τις ανασκαφές. )

 Ο τελευταίος όροφος όπως τονίζει το δημοσίευμα είναι το διαμάντι του μουσείου αφού θα είναι στο ύψος του Παρθενώνα και οι επισκέπτες θα απολαμβάνουν μια ομολογουμένως…ανεπανάληπτη θέα στο μοναδικό αυτό μνημείο!

H ζωοφόρος της Ακρόπολης έχει μεταφερθεί μέσα στο μουσείο, και τα σημεία τα οποία λείπουν τα αρχαία, έχουν αντικατασταθεί με πλαστικά όμοιά τους.

Ο Κρίστοφερ Χίτσενς αφηγείται πως, όταν ο Λόρδος Έλγιν το 1799 άρχισε τις εξορμήσεις του από την Κωσταντινούπολη για αρχαιότητες, πήρε άδεια από τον Σουλτάνο να επισκεφτεί και την Ακρόπολη. Οι Οθωμανοί κατακτητές έδωσαν λευκή επιταγή στον Βρετανό και τους απεσταλμένους του αφού σύμφωνα με την άδεια που τους παρείχαν “κανείς να μην ανακατευτεί με τις εργασίες τους και να μην τους εμποδίσει να πάρουν οποιοδήποτε κομμάτι θέλουν”. Μια καθαρά, όπως διαβάζουμε, πολιτική κίνηση από πλευράς των Οθωμανών αφού είχαν υποχρέωση στους Άγγλους που ανέκοψαν την επέλαση του Ναπολέοντα στην Αίγυπτο.

Ο Λόρδος Έλγιν όμως πλήρωσε αδρά το τίμημα της εύνοιας αυτής! Τα αρχαία μεταφέρθηκαν στην Αγγλία αλλά ο ίδιος χώρισε με τη γυναίκα του (έφυγε με τον καλύτερό του φίλο), μολύνθηκε η μύτη του και βρέθηκε χωρίς ένα..σημαντικό κομμάτι του ζωτικού αυτού οργάνου και τέλος αναγκάστηκε να πουλήσει τις αρχαιότητες στην αγγλική κυβέρνηση για να ξεχρεώσει το διαζύγιό του.

Από τότε, το Βρετανικό Μουσείο ισχυρίζεται ότι τα μάρμαρα του ανήκουν. Επιστήμονες και ειδικοί επικροτούσαν την άποψη αυτή για χρόνια. Η Αθήνα είναι μια πόλη με πολύ νέφος και ανεπαρκείς σε μουσειακές υποδομές. “Τώρα έχουμε ένα από τα καλύτερα μουσεία” δήλωσε ο υπουργός Πολιτισμού Αντώνης Σαμαράς. Ο πρόεδρος του Μουσείου της Ακρόπολης, Δημήτρης Παντερμαλής προσπαθεί να κρατήσει μια πιο ουδέτερη στάση “Οι Έλληνες αφήνουν το μουσείο να μιλήσει γι αυτούς!”

Το Βρετανικό Μουσείο δηλώνει ότι θα δάνειζε τα μάρμαρα στο Μουσείο της Ακρόπολης αρκεί να αναγνώριζαν οι ελληνικές αρχές ότι ανήκουν στο Βρετανικό Μουσείο. “Πως τολμάει κάποιος να το πει αυτό;” απαντάει ο Αντώνης Σαμαράς.

Πάλι ο πρόεδρος του μουσείου προσπαθεί να χαμηλώσει τους τόνους: Προτείνει η Ελλάδα να δανείσει άλλες αρχαιότητες στους Βρετανούς με αντάλλαγμα έναν μακροπρόθεσμο δανεισμό των μαρμάρων. “Δεν είναι εύκολο αλλά ας προσπαθήσουμε να βρούμε μια συμβιβαστική λύση”.

‘Όπως επισημαίνει το δημοσίευμα, στην περίπτωση των Ελγινείων δεν υπάρχει νομική βάση για την επιστροφή των αρχαίων όπως στην περίπτωση των ιταλικών αρχαιοτήτων που επεστράφησαν από το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης. Εάν επιστραφούν τα Ελγίνεια στην Ελλάδα τότε θα…ανοίξει το κουτί της Πανδώρας για πολλές παρόμοιες υποθέσεις. Όπως της Βασίλισσας Νεφερτίτης η οποία εδώ και έναν αιώνα βρίσκεται στο μουσείο Άλτες του Βερολίνου.

Το δημοσίευμα καταλήγει ότι για να λυθεί αυτός ο γόρδιος δεσμός μάλλον χρειάζεται λίγη από τη σοφία των αρχαίων Ελλήνων αλλά ως συμβιβασμό προτείνει: δεν θα ήταν πολύ όμορφο να βλέπαμε όλα τα αρχαία μαζί για μια περίοδο στην Αθήνα; Και μετά να επιστραφούν στο Βρετανικό Μουσείο όπου και θα απολαμβάνουν τη θαλπωρή μαζί με τα άλλα επιτεύγματα του ανθρώπινου πολιτισμού;

Τα μάρμαρα, στην πραγματικότητα, ανήκουν σε όλους!

http://www.newstime.gr

http://www.newsweek.com

7 σχόλια

  • @ Με την ίδια παράλογη συλλογιστική και οι στήλες του Ολυμπίου Διός και ό,τι άλλο ανήκουν σε όλους!
    Μπορούν όλοι να τα απολαμβάνουν, αλλά εδώ, στην κοιτίδα τους, στον τόπο δημιουργίας τους. Εδώ ανήκουν και πουθενά αλλού!
    Αν είναι δυνατόν να συζητούμε κάτι τέτοιο!
    Και αναφέρομαι σε ΟΛΑ απολύτως τα αρχαιοελληνικά τεχνουργήματα, όπου κι αν βρίσκωνται. Σε κρατικές ή ιδιωτικές συλλογές.
    Η αγορά τους από όποιους δεν απαλείφει το τελεσθέν έγκλημα αποδοχής κλοπιμαίων, ακόμη και οι αγοραστές ελειτούργησαν καλή τη πίστει.
    Όλα τα άλλα αποτελούν αιτιάσεις των εν πολλαίς αμαρτίαις περιπεσουσών κλεπταποδόχων.

  • Τα μάρμαρα ανήκουν σε όλους. Άλλωστε ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός τιμάται σήμερα καλύτερα στις σύγχρονες ευρωπαϊκές χώρες που υιοθέτησαν τις ιδέες του παρά στην ανατολίτικη Ελλάδα της αναξιοκρατίας, των τρομονόμων, της διαφθοράς.
    Επίσης μην ξεχνάμε ότι οι χριστιανοί της Ελλάδας (του τότε βυζαντινού κράτους) κατέστρεψαν χιλιάδες αρχαιοελληνικά μνημεία θέλοντας έτσι να αποξενωθούν από τον πολιτισμό των προγόνων τους.
    Ε λοιπόν ευτυχώς που βρέθηκε ο Έλγιν και το Βρετανικό Μουσείο και φιλοξένησαν τα μάρμαρα γιατί διαφορετικά ποιός ξέρει ποιά θα ήταν η μοίρα τους στο νεοελληνικό κράτος που έτυχε να βρίσκονται.
    Ας βελτιώσουμε πρώτα την παιδεία του “έθνους” μας ωστε να έχουμε το ανάλογο πολιτιστικό υπόβαθρο ως κοινωνία να υποδεχτούμε αυτά τα μνημεία και ας αφήσουμε τα μάρμαρα στο μεγαλύτερο μουσείο του κόσμου να θαυμάζονται από εκατομμύρια ανθρώπους.
    Βρήκαμε όλοι μια τσίχλα να μασάμε περί επιστροφής των μαρμάρων χωρίς επιχειρήματα μόνο και μόνο επειδή -άκουσον άκουσον- ήταν το όραμα της Μελίνας την οποία αναγορεύσαμε σε ελληνίδα θεά. Αυτά βλέπουν οι ξένοι και δεν πρόκειται ποτέ να επιστρέψουν τα μάρμαρα. Και ευτυχώς!!!

  • αληθεια τα αριστουργηματα αυτα ειναι τα μοναδικα που βρεθηκαν σε ξενα χερια? καποια ΝΙΚΗ ΤΗΣ ΣΑΜΟΘΡΑΚΗΣ , ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΤΗς ΜΗΛΟΥ βρισκονται εντος Ελλαδος? Γιατι δεν κανουμε νυξη γ ι αυτα? καποιο παιγνιδι παιζεται και δεν μου αρεσει.

  • @ Τηλεορασάκια:
    Στις τριάντα του Φλεβάρη,
    ώρα μηδέν που-χου,
    τρέμε μη σε φερμάρη
    η τρελή Χουχού.
    Αν βγάζης νόημα απ’ αυτό… τότε ξέρεις τι λες.
    Όσον αφορά στην ιστορία καταστροφής των αρχαιοελληνικών μνημείων, είναι ηλίου φαεινότερον ότι δεν κατάλαβες τι άκουσες. Και λέω «τι άκουσες», διότι πουθενά δεν διάβασες αυτό που γράφεις, δηλαδή τα περί Ελλήνων χριστιανών καταστροφέων των μνημείων στα τέλη του +4ου κατά κύριο λόγο αιώνα (Θεοδόσιος Α, Αρκάδιος, Ρουφίνος, Ευτρόπιος με εργαλεία τους Βησιγότθους του Αλάριχου και τα φαιά φέροντες δολοφόνους), έργο που στην συνέχεια ωλοκλήρωσαν οι Θεοδοσιανός και Ιουστινιάνειος κώδικες (αρχές 5ου και 6ου).
    Και μία συμβουλή: Βγάλε την μάσκα του δήθεν εραστή του αρχαιοελληνικού πολιτισμού. Τζάμπα την φοράς, είναι εντελώς διαφανής – δεν κρύβει τίποτε.

  • @κ. ndemonios: Ο ντόπιος πληθισμός των ειδωλολατρών τα κατάστρεψε. Όταν άλλαζε είδωλα προς προσκύνημα. Ίσως να του φάνηκε πως τα καινούργια είδωλα του παρήχαν πιο αποτελεσματική βοήθεια. Κάτι σαν κι αυτό που κάνουμε ΣΗΜΕΡΑ με τις εικόνες.
    Οι εξωτερικοί διάβολοι είναι βολικοί αλλά δεν ήταν τόσοι πολλοί που ν’ απλωθούν και να καταστρέφουν ΠΑΝΤΟΥ. Νομίζω πως, απλώς, τους είχε τελειώσει η αρχαία θρησκεία. Όπως θα μας τελειώσει ΚΑΙ η τωρινή. Και ούτε ήταν έλληνες οι κατοικούντες την Βυζαντινή αυτοκρατορία. Και ΤΙ γύρευαν οι ελληνικές θεότητες ΕΚΕΙ;;; Όπως δεν ήταν Ρωμαίοι οι κατοικούντες την Ρωμαϊκή. Και ούτε οι έλληνες της Ελλάδας ήταν -εκείνη την εποχή- διαφορετικοί από, περίπου, μισοί ζώα μισοί… άνθρωποι.
    Και μπορούμε να είμαστε θαυμαστές ΟΛΩΝ των πολιτισμών. Δεν είναι λιγώτερο σημαντικοί απ’ τον ελληνικό. Ούτε οι κάτοικοι, των διάφορων περιοχών της γης, ήταν μουγγοί πριν έρθουν σ’ επαφή με τους έλληνες. Επειδή περίμεναν, στην μουγγαμάρα τους, τους έλληνες να διαμορφώσουν την γλώσσα τους. Μετά τους περίμεναν, με σταυρωμένα χέρια, να χτίσουν την Ακρόπολη και τα κτλ. για να… πάρουν πατρόν για τον ΔΙΚΟ τους πολιτισμό! ΟΛΟΙ, οι προς ανατολάς μας, είχαν πολιτισμό προγενέστερο του δικού μας. Εεε, και;;; Έτσι προχωρά ο κόσμος και από πάντα! Φανατισμοί είναι όλα αυτά που δεν βοηθούν σε τίποτα. Μου θυμίζουν λίγο τον κ. Πλεύρη, σε άλλες περιπτώσεις, αλλά μου τον ΘΥΜΙΖΟΥΝ!

  • Σωστά τα λες κυρά μου. Μόνο εκείνο το <> χλωμό το βλέπω.

  • εκείνο το “θα μας τελειώσει ΚΑΙ η τωρινή (θρησκεία)”

Κλικάρετε εδώ για να σχολιάσετε