Μουσείο Σολωμού, η άλλη άποψη

Σχετικά με προηγούμενο post με τίτλο «Όταν ανοίγεις μια φυλακή …κλείνεις το Μουσείο Σολωμού», του Διονύση Βίτσου θα ήθελα να πω ότι δεν είναι η πρώτη φορά και, δυστυχώς, ούτε η τελευταία, που το Υπουργείο έχει άλλη άποψη για τον πολιτισμό από τους πολίτες.
Από την άλλη μεριά όμως δεν είναι τελικά μόνο θέμα του “Υπουργείου”. Υποτίθεται ότι και οι διοικούντες το «Μουσείο Διονυσίου Σολωμού & Επιφανών Ζακυνθίων» θα πρέπει να βάλουν το μυαλό τους να δουλέψει για το πώς θα μπορέσει να σταθεί το Μουσείο στα πόδια του.

Έχοντας μια φτωχή εμπειρία από ανάλογους οργανισμούς από το εξωτερικό, θα ήθελα να διατυπώσω κάποια ερωτήματα, που μερικά ίσως απαντηθούν εύκολα, και που, ίσως, να έχουν ήδη γίνει :
• Έχει δημοσιευθεί ο τραπεζικός λογαριασμός του Μουσείου ώστε όλοι όσοι παραπονιόμαστε να μπορούμε να βάλουμε χρήματα για το Μουσείο;
• Έχει το Μουσείο, ειδικευμένο μαγαζί όπου θα πουλά βιβλία, πίνακες και άλλα είδη με θέμα τον Σολωμό και τους επιφανείς Ζακυνθίους, ώστε να έχει μία επιπλέον πηγή εισόδων;
• Έχει το Μουσείο ένα σύστημα συνδρομητών και υποστηρικτών με διαβαθμίσεις (πλατινένιος, χρυσός, αργυρός) με διαφορετικά προνόμια και αναγνώριση, αναλόγως με το τι χρήματα έχουν δώσει σαν δωρεές ή συνδρομές στο Μουσείο;
• Έχει το Μουσείο αναλάβει να διοργανώσει και άλλες εκδηλώσεις στους χώρους του (συναυλίες, συνεστιάσεις, προβολές, συνομιλίες, συνέδρια) ώστε να τραβήξουν πιθανούς δωρητές;

Τα 75,000 ευρώ καλύπτονται αν 750 Ζακυνθινοί (1.5% του πληθυσμού του νησιού) δίνουν 100 ευρώ το χρόνο. Δεν υπάρχουν, δηλαδή, και σύγχρονοι επιφανείς Ζακύνθιοι, που να στηρίξουν το Μουσείο; Θα πρέπει να περιμένουμε «ταλαίπωρα» και «μίζερα» χρήματα από την Αθήνα;
Και στ’ αλήθεια ελπίζουμε ότι υπάρχει έστω κι ένας δημόσιος υπάλληλος στην Αθήνα, που να έχει την ίδια ευαισθησία για το Μουσείο με αυτήν που έχουμε εμείς;

Έκανα μία έρευνα στο google για το Μουσείο Σολωμού. Τουλάχιστον στην πρώτη σελίδα δεν είδα ανεξάρτητο ιστότοπο του Μουσείου. Είδα μόνο αναφορές σε άρθρα, σε τουριστικές διαδικτυακές πύλες και στον διαδικτυακό τόπο του Υπουργείου Πολιτισμού.

Δηλαδή δεν υπάρχει ένας ιστότοπος που :
 Να εξηγεί το έργο του Σολωμού και το ρόλο του Μουσείου.
 Να κάνει ειδικά αφιερώματα στον Σολωμό και σε άλλους Ζακυνθίους. Τα παραπάνω να γίνονται σε ξένες γλώσσες (τις πλέον βασικές Αγγλικά, Ιταλικά, Γερμανικά, αλλά και Ισπανικά και Κινέζικα).
 Να μπορεί να δωρίσει κάποιος στο μουσείο χρήματα με πιστωτική κάρτα ή μέσω paypal.
 Να υιοθετήσει ένα χειρόγραφο ή κειμήλιο. Δηλαδή να πληρώσει τα ασφάλιστρα και την συντήρηση και να μπει ειδική επιγραφή στο έκθεμα στο ποιος καλύπτει τα έξοδά του. Μάλιστα, ένα καλής ποιότητας αντίγραφο θα μπορούσε να σταλεί και στον «σπόνσορα».
 Να υπάρχει ένα επίσημο φόρουμ/ιστολόγιο στο οποίο θα συζητείται το έργο του Σολωμού και της Επτανησιακής Σχολής.

Και επειδή τα παραπάνω μπορεί να θεωρηθούν ουτοπικά παραθέτω εδώ τους διαδικτυακούς τόπους μερικών μουσείων του Λονδίνου -μικρών και μεγάλων, επιδοτούμενων και μη- όπου ο καθένας μπορεί να δει πώς οι διοικήσεις τους επιδιώκουν να αντλήσουν πόρους.
Ας μην ασχοληθούμε καν με μουσεία από Αμερική, Γαλλία, Αυστραλία, Κίνα, Ισπανία, Ιαπωνία, γιατί τότε ο κατάλογος θα είναι πολύ μακρύς για ένα post.
Imperial War Museum
www.iwm.org.uk
The Museum Of Garden History
www.museumgardenhistory.org
London Transport Museum
www.ltmuseum.co
Science Museum
www.sciencemuseum.org.uk
The British Museum
www.britishmuseum.org
The Sherlock Holmes Museum
www.sherlock-holmes.co.uk
Design Museum
www.designmuseum.org
National Maritime Museum
www.nmm.ac.uk
Tate Modern
www.mapsack.com
Museum of London
www.museumoflondon.org.uk/
Natural History Museum
www.nhm.ac.uk
Victoria and Albert Museum
www.vam.ac.uk
Σε όλο τον κόσμο οι κρατικές επιδοτήσεις προσφέρουν μια οικονομική ασφάλεια, αλλά οι Διοικήσεις των Μουσείων τρέχουν από το πρωί ως το βράδυ για να βρουν περισσότερους οικονομικούς πόρους, υιοθετώντας παράλληλα, αλλά και για τον σκοπό αυτό, πιο ενδιαφέρουσες δραστηριότητες για το Μουσείο τους.
Δεν μπορώ να καταλάβω πώς στην Ελλάδα η κρατική επιδότηση έχει γίνει λόγος εφησυχασμού και επανάπαυσης.
Eάν είναι να βγει ο πολίτης από τον λήθαργο και την συνήθεια να εκχωρεί τις επιλογές για τον πολιτισμό στο κράτος και μετά να παραπονιέται γιατί δεν ξοδεύονται τα λεφτά ακριβώς όπως θέλει αυτός, τότε οι επιδοτήσεις θα πρέπει να καταργηθούν.
Ας αρχίσουμε από την Ζάκυνθο.
ΝΙΚΟΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ

Υποψήφιος Βουλευτής της “Φιλελεύθερης Συμμαχίας”

 -(Φωτογραφία: Μουσείο Διονυσίου Σολωμού & Επιφανών Ζακυνθίων)

5 σχόλια

  • Θα συμφωνήσω απόλυτα με τον Κύριο Χαραλάμπους, δεν είναι θέμα μόνο κράτικης χρηματοδότησης, αλλά ξεκάθαρα θέμα ιδιωτικής πρωτοβουλίας.

    Γιατί κανένας <> Ζακυνθινός και καμία οικογένεια απο τις παλαιές αρχοντικές δεν χρηματοδοτεί το ιστορικό μουσείο?
    Αφού έχουν κάποιοι την οικονομική ευμάρεια να βοηθήσουν?

    Επίσής ένα σημαντικό ζήτημα που θα ήθελα να τονίσω είναι αυτό που αναφέρει ο αξιότιμος κύριος Χαραλάμπους στο ότι δεν υπάρχει
    ένας ιστότοπος που :

    Να εξηγεί το έργο του Σολωμού και το ρόλο του Μουσείου.
    Να κάνει ειδικά αφιερώματα στον Σολωμό και σε άλλους Ζακυνθίους. Τα παραπάνω να γίνονται σε ξένες γλώσσες (τις πλέον βασικές Αγγλικά, Ιταλικά, Γερμανικά, αλλά και Ισπανικά και Κινέζικα).

    Να μπορεί να δωρίσει κάποιος στο μουσείο χρήματα με πιστωτική κάρτα ή μέσω paypal.
    Να υιοθετήσει ένα χειρόγραφο ή κειμήλιο. Δηλαδή να πληρώσει τα ασφάλιστρα και την συντήρηση και να μπει ειδική επιγραφή στο έκθεμα στο ποιος καλύπτει τα έξοδά του. Μάλιστα, ένα καλής ποιότητας αντίγραφο θα μπορούσε να σταλεί και στον «σπόνσορα».

    Να υπάρχει ένα επίσημο φόρουμ/ιστολόγιο στο οποίο θα συζητείται το έργο του Σολωμού και της Επτανησιακής Σχολής.

    Θεωρώ ότι αυτα τα ζητήματα που έθιξε ο Νίκος Χαραλάμπους είναι σημαντικά, είναι δυνατόν να ομιλούμε για πολιτισμό και να μην αναδεικνύουμε την ιστορία και την πορεία του Εθνικού μας ποιητή Διονυσίου Σολωμού?
    Είναι δυνατόν να μην υπάρχει μια ουσιαστική πρωτοβουλία απο το μουσείο Σολωμού για το έργο του Εθνικού μας ποιητή.
    Είναι δυνατόν να μην υπάρχει μια αξιοπρόσεκτη ιστιοσελίδα απο το μουσείο για τον Σολωμό, για τα έργα που υπάρχουν εντός του μουσείου?

    Δηλαδή εντάξει ας τα περιμένουμε όλα απο το κράτος, συμφωνώ αλλά όχι όμως να φτάσουμε το σπουδάιο αυτό μουσείο σε κατάσταση τραγική που δεν του αξίζει.

  • Για την ενημέρωσή σας, ο ιστότοπος του Μουσείου Σολωμού, βρίσκεται υπό κατασκευή και το έργο το έχει αναλάβει το Πανεπιστήμιο Πατρών, στα πλαίσια του προγράμματος Κοινωνία της Πληροφορίας (ΚτΠ).

    Πρόκειται για ένα δυναμικό site, μέσα στο οποίο θα μπορεί κανείς να δει και όλα τα εκθέματα που φιλοξενεί το Μουσείο.

    Αξίζει να σημειωθεί πως επάνω στο Πρόγραμμα που αφορά στο Μουσείο Σολωμού, στηρίζονται αυτή τη στιγμή τέσσερα διδακτορικά.

    Ελπίζουμε το αποτέλεσμα να είναι τόσο σπουδαίο όσο αναμένεται!

  • Σας ευχαριστούμε για την ενημέρωση.
    Και πραγματικά ελπίζω να προχωρήσει ο ιστότοπος του Μουσείου και να μεταφέρει το μεγαλείο του Σολωμού στις άκρες του κόσμου. Γιατί αυτό κάνει σήμερα το Διαδίκτυο.
    Αλλά όπως αναφέραμε, η αναφορά στα εκθέματα είναι ο ένας ρόλος του διαδικτυακού τόπου.
    Ένας άλλος σημαντικότατος ρόλος είναι να διευκολύνει τις δωρεές ώστε να φτάσει το Μουσείο να έχει έσοδα 100 και 200 χιλιάδες ευρώ και να έχει κληροδοτήματα και αποθεματικά ώστε να μην ξανακούσουμε για ‘οικονομικές κρίσεις’ στο Μουσείο επειδή ‘το Υπουργείο δεν έστειλε χρήματα’.
    Θα τρίζουν τα κόκαλα του Σολωμού (η ποίηση του οποίου αν δεν κάνω λάθος δεν ήταν προϊόν κρατικής επιδότησης) αν ήξερε ότι η επιβίωση ενός μουσείου αφιερωμένου σε αυτόν θα εξαρτάται από επαιτεία στο Κράτος.

  • Κύριε Χαραλάμπους,

    Μιας και αναφέρεστε σε διαδικτυακούς ρόλους, να επισημάνω κι εγώ την συνεισφορά του διαδικτύου, στην διάδοση και ανταλλαγή πληροφοριών. Στο πλαίσιο αυτό, εντάσσεται και η δική μου “κατάθεση” πληροφοριών, που τυγχάνει να γνωρίζω.

    Όσον αφορά την βιωσιμότητα του Μουσείου Σολωμού, συμφωνώ μαζί σας πως θα πρέπει οπωσδήποτε να διατεθούν πόροι ώστε αυτή να καταστεί εφικτή. Η γνώμη μου είναι πως θα πρέπει πάνω από όλα να γνοιαστεί το αρμόδιο υπουργείο για την διατήρηση του πολιτισμού του Κράτους και μετά οι ιδιώτες.

    Όπως και να έχει, από όπου και να δοθεί χρηματοδότηση, θετικό θα είναι για το Μουσείο, αρκεί να νοιαστούν και οι εμπλεκόμενοι με την υπόθεση και να αναζητήσουν και οι ίδιοι τρόπους ώστε να αυξηθούν τα έσοδα του. Σίγουρα κάποιος τρόπος θα υπάρχει!

  • Μιας και ζούμε σε μια Χώρα που καλώς ή κακώς -κατά τη γνώμη μου κακώς και επιχειρηματολόγησα στο post περί θεατρικών επιχορηγήσεων σχετικά με αυτό το κακώς- το Κράτος παρέχει χορηγίες στον Πολιτισμό, το να μην επιχορηγεί το Μουσείο του Εθνικού του ποιητή ούτε με το απαιτούμενο για να επιβιώσει σήμερα γελοίο ποσό, τη στιγμή που δίνει πολύ περισσότερα σε γελοίους θιάσους, αποτελεί εθνική ντροπή.
    Όμως στη Ζάκυνθο λέμε “άμα δεν μπορείς να ξυστείς μοναχός, μην περιμένεις να σε ξύσει άλλος”. Μιας και υπάρχουν οι δυνατότητες που περιγράφει ο κ. Χαραλάμπους ας αποκτήσει το Μουσείο οικονομική αυτοδυναμία και μετά ας διαμαρτύρεται κατά του Κράτους χωρίς τη δαμόκλειο πάνω από το κεφάλι του, αλλά και το κεφάλι της εθνικής αξιοπρέπειας.
    Να προσθέσουμε όμως κι αυτό: ΄Ο,τι είναι το Μουσείο το οφείλει στην ιδιωτική πρωτοβουλία. Άλλωστε αποτελεί Σωματείο και δεν υπάγεται στο Κράτος. Με νύχια και με δόντια το κράτησαν τα μέλη αυτού του Σωματείου από τα νυχάκια και τα δοντάκια του -μπουρλοτιέρη- Δήμου Ζακυνθίων ή των φορέων των Υπουργείου τύπου… που να αρχίσεις και πού να τελειώσεις.
    Σήμερα είναι ένα από τα πιο σύγχρονα Μουσεία της Χώρας. Και αυτό το οφείλει πού, νομίζετε; Στο Ιδρυμα Νιάρχου, που το εκσυγχρόνισε σχετικά πρόσφατα μετά από ενέργειες του άλλου σωματείου, των “Φίλων του Μουσείου Σολωμού”, που εδρευει στην Αθήνα. Οι οποίοι “φίλοι” έχουν κάνει μια γενναία, συστηματική και πρωτοποριακή καταγραφή σε βιβλία, cds και dvds σημαντικών στιγμών του τοπικού πολιτισμού, η οποία χρηματοδοτήθηκε επίσης από χορηγίες. Τα έσοδα από τις πωλήσεις αυτές πάνε στο Μουσείο Σολωμού. Οπότε οι περί το Μουσείο Σολωμού φαίνεται να έχουν υιοθετήσει προ πολλού τις ορθολογικές προτάσεις του κ. Χαραλάμπους. Αν και μάλλον δεν έχουν εξαντληθεί οι δυνατότητες εμπορίας όλης αυτής της παραγωγής των “Φίλων”, πέρα που υπάρχουν κι άλλες δυνατότητες άντλησης πόρων.

Κλικάρετε εδώ για να σχολιάσετε