Blogging, MME & Δημοκρατία

  • 27/4/2009
  • ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΒΙΤΣΟΣ
  • MEDIA

pict_stedfreeemailsub_70Οι διαφορές blogging και εφημερίδων/ΜΜΕ είναι οι εξής:

1.Οι εφημερίδες/ΜΜΕ δημοσιεύουν υποκειμενικές μεν απόψεις, αλλά ειδήσεις ηλεγμένες και από τις δύο πλευρές ως προς την υπόστασή τους.
Ασκούν λειτούργημα, εκείνο της ενημέρωσης του πολίτη, θεμελιώδους για το δημοκρατικό πολίτευμα. Η δημοσιογραφία έχει αρχές που πρέπει να τηρούνται.
2. Το blogging είναι η προσωπική άποψη του καθενός. Περιορίζεται από την προσωπική ηθική, ιδιομορφία, αλλά και ιδεολογία. Είναι μέσο έκφρασης και ενημέρωσης, αλλά όχι δημοσιογραφικής ενημέρωσης.
3.Οι εφημερίδες/ΜΜΕ είναι επιχειρήσεις, έχουν ιδιοκτήτες που επιδιώκουν το κέρδος, όχι μόνο μέσω των εφημερίδων/ΜΜΕ, αλλά και από άλλες επιχειρήσεις τους. Επιδιώκουν να ανεβοκατεβάζουν πολιτικούς ή να εκβιάζουν αναθέσεις κρατικών εργολαβιών καθώς επίσης και τους όρους τους, όπως και το να ανταλλάσουν τη σιωπή ή την εύνοιά τους με προώθηση σε δημοσιογράφους/παπαγαλάκια της πολιτικής των κομμάτων, να αποβλακώνουν ή να ξυπνάνε το λαό ώστε να τον κάνουν λιγότερο ή περισσότερο ευάλωτο στην εξουσία και τις επιδιώξεις της, να αποκομίζουν κέρδη από τη διαφήμιση, η οποία ως γνωστόν συχνά παρουσιάζει τη νύχτα για μέρα.
4. Το blogging έχει άλλη εξουσία ως ο κάθε blogger μόνος του και άλλη ως bloggers ομαδοποιημένοι χάριν ενός κοινού σκοπού. Ο καθένας μπορεί να λέει πολύ ενδιαφέροντα πράγματα, αλλά και μεγάλες ανακρίβειες. Επίσης να προπαγανδίζει ό,τι επιθυμεί.
Οι ομάδες των bloggers μπορούν να επηρρεάζουν την κοινή γνώμη και να ασκούν πιέσεις προς την πολιτική, ακόμη δε και προς τους ιδιοκτήτες εφημερίδων/ΜΜΕ, τις ενέργειες των οποίων μπορούν να ξεσκεπάζουν, αλλά και αποκαλύπτοντες αλήθειες μπορούν να αποκαλύπτουν την αλήθεια σε θέματα όπου οι εφημερίδες/ΜΜΕ παραπληροφορούν.
Επειδή οι bloggers είναι εκατομμύρια, εμφανίζονται συνήθως με ψευδώνυμα, σπάνια και σε πολύ μικρή έκταση συναντιόνται δια ζώσης μεταξύ τους, ενώ διαθέτουν περιορισμένους τρόπους για να συνεννοηθούν, δεν μπορούν να αποτελέσουν τραστ. Ακόμα κι αν αυτό συμβεί σε έναν βαθμό, κάποιοι άλλοι bloggers θα τους αποκαλύψουν.
Κάθε τι που δημοσιεύουν οι bloggers θέλει κατά κανόνα έλεγχο ως προς την αλήθεια του. Που όμως πλέον με το internet δεν είναι και πολύ δύσκολο να γίνει. Αρκεί να υπάρχει πάντα στο μυαλό η αναγκαιότητα αυτού του ελέγχου.

Με άλλα λόγια:
Οι εφημερίδες/ΜΜΕ ως επιχειρήσεις (εννοείται πως δεν παίζουν όλοι οι δημοσιογράφοι το παιχνίδι των επιχειρηματιών, αν και όσο πάει δεν έχουν και πολλά περιθώρια διαφυγής, εκτός εκείνου της αλλαγής επαγγέλματος) ασκούν συστηματική και ηθελημένη παραπληροφόρηση.

Οι περισσότεροι bloggers επιθυμούν και προσπαθούν να αναδείξουν την αλήθεια. Τη δική τους αλήθεια όμως. Συνεπώς ασκούν μεν παραπληροφόρηση, αλλά όχι εσκεμμένη.

Στον καθένα μας απομένει λοιπόν να αποφασίσει ως πολίτης τι ζημιώνει τη Δημοκρατία λιγότερο, όσον αφορά στην αναγκαιότητα του να είναι ο πολίτης σωστά ενημερωμένος προκειμένου να είναι πολίτης χρηστός!

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΒΙΤΣΟΣ

4 Σχόλια

  1. Ο/Η greconik λέει:

    Είτε διαβάζουμε εφημερίδες είτε ενημερωνόμαστε από bloggers δεν πρέπει να χαρίζουμε τη λογική μας ούτε στους μεν ούτε στους δε.
    Στην καλύτερη περίπτωση εκφράζουν αμφότεροι οι συντάκτες την υποκειμενική τους άποψη η οποία, ακόμη και αν δεν είναι σκόπιμα διαστρεβλωμένη ως προς την αλήθεια, πρέπει να ελέγχεται με τη λογική μας.
    Την Δημοκρατία την ζημιώνουν λιγότερο οι σκεπτόμενοι άνθρωποι και όχι αυτοί που αφομοιώνουν και αναμεταδίδουν αμασητί ότι γράφεται σε κάθε εφημερίδα η blog.

  2. Ο/Η Σπύρος Αναδαλής λέει:

    @greconik: Σύμφωνοι απολύτως. Αλλά εκτός από τη λογική χρειάζεται και η πολύπλευρη ενημέρωση. Το να καταπίνεις ανάσητο κάτι μόνο και μόνο για να έχεις να το λες είναι το άσχημο.

  3. Ο/Η ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΙΟΣ λέει:

    Αξιοσημείωτο: Οι δημοσιογράφοι κατά συνθήκην πληρώνονται ενώ οι bloggers κατά τεκμήριο δεν πληρώνονται. Ποιος έχει τις λιγότερες δεσμεύσεις; Πάντως, σαφέστατα απαιτείται ο κοινός νους και η κριτική σκέψη, ειδάλλως δε θα διαφέραμε από τα πρόβατα…

  4. Ο/Η nicolaos demonicos λέει:

    @Προς όλους: Συμφωνώ απολύτως με τον Δ. Βίτσο, τον greconik.
    Για τον Σ. Αναδαλή θα σημειώσω ότι η πολύπλευρη ενημέρωσις αποτελούσε και -ιδιαιτέρως τώρα- αποτελεί ζητούμενο και χρειάζεται χρόνο πολύ, τον οποίο ελάχιστοι διαθέτουν. Έτσι η διά της ασκήσεως της λογικής διερεύνησις του αληθούς ή αληθοφανούς καθίσταται αναγκαία.
    Στον Πελοποννήσιο, χωρίς να διαφωνώ, θα θέσω ένα ερώτημα: Σαν σύνολο, διαφέρουμε από τα πρόβατα; Ποίμνιο δεν μας αποκαλούν; Αλλά και η εν γένει συμπεριφορά και πρακτική των εξουσιαστών μας δεν μοιάζει ως απευθυνόμενη σε πρόβατα; Και δεν αντιδρούμε εν τω συνόλω ως πρόβατα;
    Είναι ανάγκη να διαστείλουμε το «πώς πρέπει να…» από το «τι τοις πράγμασι συμβαίνει».

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *