Το ιδεολογικό περιεχόμενο του κέντρου των Αθηνών

Στην ιστορική της διαχρονία η πόλη έχει διέλθει από τρία στάδια οπτικών και νοητικών προτύπων, βάσει των οποίων οργανωνόταν η εμπειρία της αναγνώρισης, της αποτύπωσης, αλλά και του σχεδιασμού του αστικού περιβάλλοντος:

η παραδοσιακή πόλη αντιμετωπιζόταν ως έργο τέχνης,

η πόλη της νεότερης εποχής γινόταν αντιληπτή ως αρχιτεκτονικό πανόραμα,

ενώ η σύγχρονη πόλη καθίσταται αντιληπτή ως θέαμα.

Πολύ συχνά η πόλη αρθρώνεται περί ένα κέντρο, το οποίο ταυτίζεται κατά κανόνα με τον ιστορικό πυρήνα της οικιστικής ανάπτυξης της πόλης.

Ενα κράτος νοούμενο ως θεσμικός οργανισμός οφείλει να έχει έλεγχο του ιστορικού κέντρου της πρωτεύουσάς του, είτε ως αξίωση στην αποκλειστικότητα της ισχύος και στη χωρική ενότητα της δημόσιας σφαίρας -αυτονόητων εννοιών στην Δημοκρατία- είτε ως επιβεβαίωση του ιδεολογικού περιεχομένου του Κέντρου, ασχέτως της νοηματοδότησης του τελευταίου, δηλαδή αφενός ως αρχιτεκτονικής αποτύπωσης της πολιτισμικής διαδρομής της ιστορικής κοινότητας αφετέρου ως καταγραφή του δυναμισμού του οικονομικού παράγοντα.

Η απώλεια του Κέντρου σηματοδοτεί, ωστόσο, σε ιδεολογικό επίπεδο την ταυτόχρονη αναίρεση της έννοιας της τάξης και του κύρους του κράτους.

Η έλλειψη αυτή υποκαθίσταται ενίοτε από νεο-κοινοτιστικές απόπειρες πρόσκτησης του δημοσίου χώρου, οι οποίες παρέχουν στους συμμετέχοντες δρώντες την αντίληψη της συμμετοχής στη δραστηριότητα της πολιτικής, ιδίως όταν εστία των εκδηλώσεων αυτών είναι τα διοικητικά (υπουργεία) και νομοθετικά κέντρα (Βουλή).

Σε επίπεδο δε αισθητικής πρόσληψης των κτισμάτων, οι κοινωνίες, οι οποίες δεν πιστεύουν στην έννοια της ταυτότητας και της οπτικής αποτύπωσής της, είναι κοινωνίες σε κατάσταση σύγχυσης και έλλειψης αυτοπεποίθησης, στις οποίες ο κατακερματισμός της μεταμοντέρνας σύμβασης λειτουργεί περισσότερο ως άλλοθι του παιδευτικού και αισθητικού κενού, παρά ως συνειδητή υφολογική επιλογή.

Η πρόσληψη ορισμένων χαρακτηριστικών ιστορικών κτισμάτων, όπως η Αθηναϊκή Τριλογία και η Βουλή, ως σταθερών σημείων νοήματος, δηλαδή ως αστικών συντελεστών ιδιαίτερης ιστορικής και πολιτισμικής σημασίας και όχι ως απλών χωρικών πλαισίων εκδήλωσης της αντίθεσης στο κράτος ή της διεκδίκησης αιτημάτων συντεχνιών ή άλλων ομάδων πολιτών και μη-πολιτών, είναι δυνατόν να προσδώσει το απαραίτητο νόημα στην αρχιτεκτονική της πόλης, αλλά και στη δραστηριότητα των πολιτών εντός της δημόσιας σφαίρας.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΤΟΥΛΑΣ

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

9 Σχόλια

  1. Ο/Η Ανώνυμος λέει:

    Δυστυχώς σημερα οι αρχιτέκτονες ενδιαφέροντε για την πραγματικότητα, και την πόλη του μέλλοντος και οχι για την κλασσικη αρχιτεκτονικη. Λογικα ομως οι πολιτες που συγκεντρωνοντε στο Θηβετ για να επιβαλουν αλλαγες στο μελλον επειρεαζοντε απο τα κτισματα αλλιως απο τους αγανακτισμενους του Συνταγματως.

  2. Ο/Η νερων λέει:

    δεν μπορω να καταλαβω ποιο λοιπον ειναι κατα εσας το ιδεολογικο περιεχομενο της πολης μας. Να το αναφερετε και οχι να το οριοθετειτε γεωγραφικα. Μηπως τελικα δεν συμφωνειτε με το παραπανω περιεχομενο ή μηπως στην πολη που γεννηθηκε η δημοκρατια και η ουμανιστικη σκεψη δεν μπορουν να συνυπάρχουν οι γνωστες σας εθνικιστικες μισαλοδοξες κορονες…

  3. Ο/Η Ελένη Γιατρά λέει:

    @νερων: Τι είπατε αγαπητέ πυρομανή αυτοκράτορα ότι γεννήθηκε στην Αθήνα; Η δημοκρατία και η ουμανιστική σκέψη; Πώς κι εγώ είχα στο μυαλό μου ότι επίσης γεννήθηκε και ο σοσιαλισμός του Πασόκ; Φαίνεται πως με πείραξαν πολύ τα χθεσινά χημικά και ό,τι θυμάμαι χαίρομαι.

  4. Ο/Η Άκης Ψηλός λέει:

    Να προσπαθήσω να προσδιορίσω με περισσότερο ρεαλισμό το αισθητικό και ίσως ιδεολογικό περιεχόμενο της Αθήνας αν επιτρέπεται αγαπητέ πυρομανή;
    Όποιος σήμερα στο κέντρο της Αθήνας περπατεί λύματα, κοινώς σκατά, πατεί.
    Η Αθήνα εκτός από μπουρδελο-πρωτεύουσα της Ε.Ε. έχει γίνει και ο βόθρος της.
    Ο κ. δήμαρχος και οι πολιτικοί σύμμαχοι του έχουν προαγάγει την πόλη μας εις κατώτερα.

  5. Ο/Η Ελένη Γιατρά λέει:

    @Άκης Ψηλός: Όταν λέτε “ο κ. Δήμαρχος” υποθέτω πως εννοείτε “οι κκ. Δήμαρχοι και Δημαρχέσσες”. Μην κάνουμε το ίδιο με το Πασοκ που ρίχνει στη διακυβέρνηση Κώστα Καραμανλή το χάλι που προέκυψε από τον Αντρέα μέχρι σήμερα.
    Ερώτημα: Το κέντρο της Αθήνας και όλη η πόλη είναι βόθρος, αλλά τα ταμεία του Δήμου όχι μόνο άδεια, αλλά υπερχρεωμένα. Εδώ δεν χρειάζεται εισαγγελέας; Κάτι ακούγεται πότε-πότε αλλά μετά σιγή. Θα μου πείτε, βέβαια, η χώρα έχει ακόμα Εισαγγελείς; Και, φευ, δεν ξέρω για να σας απαντήσω…

  6. Ο/Η Άκης Ψηλός λέει:

    Ευχαριστώ για την διόρθωση.
    Δήμαρχοι είναι το πιο σωστό συμπεριλαμβανομένου του Αντώνη Τρίτση.
    Αλλά ο τελευταίος κ. Καμίνης παρά τις υποσχέσεις του και προεκλογικές πομφόλυγες του τους έχει ξεπεράσει όλους σε ανικανότητα και αδιαφορία μια και η Αθήνα σήμερα βρίσκεται στο ναδίρ της.

    Όσο για τα ταμεία του Δήμου ήταν σχεδόν πάντα υπερχρεωμένα. Ο κ. Καμίνης το γνώριζε αλλά δεν τον ενδιαφέρει διαφορετικά μετά από τόσους μήνες θα είχε επαναφέρει τον φόρο παρεπιδημούντων πίσω στο 2% (25 εκατ. τον χρόνο) και δεν θα είχε μόνο απολύσει τους αργόσχολους στον 984 αλλά ούτε θα τους είχε αντικαταστήσει με δικούς του ανθρώπους με μεγαλύτερους μισθούς.
    Γνωρίζετε ότι ο διευθυντής του σταθμού Τάσος Καμπύλης δεν έχει τα τυπικά προσόντα, ούτε τριετή προϋπηρεσία σε διευθυντική θέση όπως απαιτείται από τον νόμο αλλά ούτε καν πτυχίο ΑΕΙ!!!
    Μάλιστα αυτός είναι ο κύριος που απαγόρευσε στους εκφωνητές του σταθμού να εύχονται Χριστός Ανέστη για να μην προσβάλλονται οι εκλεκτοί μουσουλμάνοι δημότες του κ. Καμίνη.

  7. Ο/Η Ελένη Γιατρά λέει:

    @ Άκης Ψηλός: A,έτσι εξηγείται που ο κ. Καμπύλης επιδιώκει να είναι δυσνόητος στα γραπτά του! Δεν έχει ούτε καν πτυχίο ΑΕΙ. Φαίνεται πως είναι δύσκολο να βρεις πτυχιούχο ΑΕΙ σήμερα, για αυτό προσέλαβαν τον κ. Καμπύλη. Βλέπετε εσείς καμμιά άλλη εξήγηση; Όσο για την απαγόρευση του “Χριστός Ανέστη” δεν μου κάνει εντύπωση, επειδή ο κ. Καμπύλης είναι άνθρωπος με ιδέες παγκοσμιότητας. Έχει άλλωστε υιοθετήσει κι ένα κοριτσάκι της μαύρης φυλής. Μήπως έτσι που το λέω δεν είναι πολιτικώς ορθό; Τέλος πάντων από την Αφρική εννοώ. Αλλά και πάλι η Αφρική δεν έχει μόνο νέγρους, έχει πχ. και Αιγύπτιους, Μαροκινούς, Αλγερινούς κλπ. Αλλά το κοριτσάκι είναι νέγρα. Όμως το “νέγρα” είναι πολιτικώς ορθόν ως έκφραση; Πώς να σας δώσω να καταλάβετε όμως από την άλλη; Αμάν, πώς μπερδευτήκαμε έτσι; Πώς μας έρριξαν μέσα στην ενοχή εκ του μη όντος;

  8. Ο/Η perldion λέει:

    @Όλους: Και γιατί να τρέχω στις παραγράφους του γραπτού του κ. Κωτούλα κι όλο και να ‘χω ‘κείνο το αίσθημα περί “Ίσιωσις τριχών”;;…

    @ Άκης ψηλός: Σε μια χώρα που ο πρωθυπουργός της ΔΕΝ μιλά ελληνικά για τον διευθυντή του 9,84 θα τσακωνόμαστε;; Και σιγά τ’ αυγά των πτυχίων των σύγχρονων ελληνικών Α.Ι. που παράγουν δημοσίους υπαλλήλλους κατά προσοντολογική εικόνα κι ομοίωση των διδασκόντων σ’ αυτά!

    @κ. Γιατρά: Τώρα που οι Ρουμανίες -και τα κτλ. σοσιαλεφαρμοσμένα δυσκόλεψαν γιατί οι ιθαγενείς ξύπνησαν κι ακρίβηναν την λευκή σαρξ (ωχχ, Μπόστ πάλι) των βλαστών τους – υπάρχει, νομικά ελαστική, μαύρη κι απρόσκοπτη ροή υποσαχάριας υοθεσίας και πας, π.χ. στο Μαλί, και με το κάτι τις σου το ολίγον (λόγω και οικονομική κρίσης) φέρνεις εις Ελλάς σκούρους νεοσσούς (ή αυγά περί εκκόλαψης) καμιά ντουζίνα. Μελλοντικούς χαμηλόμισθους για μετά Μεσοπρόθεσμο -με Εφαρμοστικού- εποχής… Αυτό λέγεται, από όλους τους βλέποντας όχι και πολύ μακράν εις το μέλλον, επενδυτική προνοητικότητα. Να ξέρετε πως οι παράνομοι διορισμοί εις τοιούτου είδους καναλοθέσεις ΔΕΝ κάνουν περιουσίες -αν κάνουν τον, προσωρινά, διορισμένο ρεντίκολο αυτό δεν το ξέρω…

  9. Ο/Η Άκης Ψηλός λέει:

    Αν κάποιος δήμαρχος πρωτεύουσας κράτους διορίζει διευθυντή Δημοτικής Υπηρεσίας με μεγάλες απαιτήσεις σε ικανότητα και εμπειρία, αλλά του λείπουν αυτά αλλά ακόμα και τα ελάχιστα προσόντα που απαιτεί ο νόμος, τότε δεν συζητάμε για απλό ρουσφέτι, αλλά για ποινικό αδίκημα του κ. Καμίνη.

    Το μαύρο το κοριτσάκι το υιοθέτησε πριν γίνει και πολύ της μόδας;
    Μετά την Αντζελίνα;
    Το υιοθέτησε μόνος του,με την φίλη του να παίζει τον ρόλο της μητέρας ή τον φίλο του να παίζει τον ρόλο του πατέρα;

    Ε μα η υιοθεσία θα πρέπει να έχει και αυξημένες οικονομικές ανάγκες γι αυτό θα έτυχε της υπερβολικής εύνοιας του κ. Καμίνη δίνοντας του αυξημένες διοικητικές ευθύνες!
    Τι θα γίνει αν χάσει ο κ. Καμπύλης την θέση του;

    Όσο για τον ΓΑΠ η διάθεση του να μιλά τα Ελληνικά θυμίζει αγγαρεία, ζορίζεται το πρόσωπο και γεμίζει ρυτίδες.
    Χαμένος στην μετάφραση.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *