Η αλήστου μνήμης Ομόνοια

Ήταν φυσικό να καταλήξει η Ομόνοια στο σημερινό της χάλι. Που νομίζεις πως δεν είναι ελληνική πλατεία, δεν είναι πλατεία της Πρωτεύουσας της Ελλάδας, δηλαδή Πρωτεύουσας χώρας μέλους της Ευρωπαικής Ένωσης, δεν είναι η κεντρική πλατεία της Αθήνας, που την χάραξαν οι ξένοι οι Βαυαροί, -που τους ξωπετάξαμε γιατί είμαστε περήφανος λαός εμείς- έτσι ώστε να είναι το κέντρο της πόλης, πλατεία από την οποία να ξεκινούν οι βασικοί της δρόμοι, οι οποίοι να βλέπουν όλοι στον Παρθενώνα.
Αν πεις τι σου θυμίζει, ποιοί συχνάζουν και κοπρίζονται όλη μέρα και ιδίως όλη νύχτα σε αυτήν, αν η συμπεριφορά τους είναι νόμιμη, παράνομη ή ημιπαράνομη, αν η αστυνομία κάνει κι εκεί αυτό για το οποίο την έχουμε, θα βγουν οι υπερασπιστές -και συγχρόνως οι προκαθορίζοντες- του τι είναι πολιτικώς ορθόν και τι όχι, να σε αποκαλέσουν “φασίστα του κερατά”.
Εδώ που φτάσαμε το πώς θα ζήσεις ευπρεπώς, το πώς η αισθητική σου δεν θα προσβάλλεται σε κάθε βήμα σου, το πώς το θέαμα που θα αντικρίζεις καθημερινά δεν θα σου κάνει τη ψυχή μαύρη, το πως θα μπορείς να πας στη δουλειά σου με ασφάλεια δεν καθορίζεται από την αυτονόητη έννοια του “ευπρεπώς”, αλλά από το φόβο για το μη σε κακοχαρακτηρίσουν οι Μητροπολίτες και Ιεροκήρυκες όχι της Εκκλησίας, αυτοί είναι για άλλες αμαρτίες, αλλά της Δημοκρατικότητας.
Δεν είδα όμως ούτε τους μεν, ούτε τους δε κατά το δικό τους δοκούν τιμητές και κήνσορες να διαμαρτύρονται για περιπτώσεις όπως το χάλι της Ομόνοιας, ώστε να το κάνουν με δημοκρατικό τρόπο και να μη φτάνουμε στο σημείο να το επισημαίνουν οι εχθροί της Δημοκρατίας.
Κι αυτό, επειδή ήταν φυσικό και υποσυνειδήτως ηθελημένο, όπως είπα και στην αρχή, η Ομόνοια να φτάσει εδώ που έφτασε. Έτσι που απετέλεσε από κατασκευής της τον τόπο συνάντησης όλων των επαρχιωτών που έρχονταν μετανάστες στην Αθήνα και κάτω από τη λαίλαπα του νεοπλουτισμού που μας διακρίνει, θέλουν όλοι να καταστραφεί αυτή η πλατεία για να μην αποτελεί …τεκμήριο.
Κάθε αθηναική οικογένεια, από εκείνες που πάνε Μύκονο, Αράχωβα, συχνάζουν trendy μέρη, μιλάνε για τη NY σα να ήταν η αυλή το σπιτιού τους, ψωνίζουν μόνο τα ενυπόγραφα και διαγκωνίζονται να βρουν εισιτήριο για την πολιτιστικά εξαδέλφη τους τη Μαντόνα, τυχαίνει να έχουν έναν πρόγονο, ποιός παππού, ποιός πατέρα, που η πρώτη του επαφή με την Αθήνα ήταν τα αλήστου μνήμης λουλουδάδικα της Ομόνοιας, τα ραντεβού του ο Μπακάκος και οι καφέδες με τους συγχωριανούς το Νέον.
Ε, θα αφήσουν να επιβιώνουν τέτοιες μνήμες;
Και μετά με τι μούτρα θα μπούνε στο μίζαρο/μίζερο τζιπ τους να πάνε στη μίζερη/μίζαρη Εκάλη τους;
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΒΙΤΣΟΣ -(Φωτογραφία: Αρχείο φουστανΕΛΛΑΣ)

7 Σχόλια

  1. Ο/Η πρεζα tv λέει:

    Η καθε πολη…εχει τους δημαρχους που της αξιζουν…

  2. Ο/Η φουστανΕΛΛΑΣ ΠΟΛΙΤΗΣmos (Δ.Β.) λέει:

    @πρεζα tv:Ιδιαίτερα τιμητική η παρέμβαση από ένα τόσο ουσιαστικό και δημοφιλές blog, όπως εσείς. Μήπως μπορείτε να με βοηθήσετε σε κάτι; Αυτή την περίοδο η Ομόνοια ανήκει στο Δήμο, το ΥΠΕΧΩΔΕ ή κάπου αλλού; Επειδή όλο την κάνουν πάσα ο ένας στον άλλον και μαζί και τις ευθύνες τους για αυτήν. Όχι όμως, φυσικά, και ό,τι συνεπάγεται η κάθε τόσο ανάπλασή της!

  3. Ο/Η Π. ΞΑΝΘΙΔΗΣ. λέει:

    Δεν ξέρω, κατά πόσο μπορεί να χαρακτηριστεί κανείς ως δικομανής, εάν προχωρήσει σε μηνύσεις και αγωγές κατά παντός υπευθύνου, για την κατάντια της πλατείας Ομονοίας – της πλατείας των Μουσών…
    Δεν ξέρω κατά πόσο, θα χαρακτηριζόταν κανείς γραφικός, εάν ζητούσε την δημιουργία Αισθητικής Αστυνομίας…
    Δεν ξέρω κατά πόσο, θα ήταν κανείς φιλοαθηναίος, εάν τοποθετούσε επί της πλατείας Ομονοίας τις προτομές όλων εκείνων που μετέφεραν την ασχήμια τους εκεί στην καρδιά της Αθήνας μας…
    Δεν ξέρω. Λέω…

    Υ/Γ Αγαπητέ μου κ. Βίτσο, όσο για το πού ανήκει η Ομόνοια, η απάντηση είναι μία: Στα πρεζόνια, στα «κορίτσια» και σε όσους έχουν οικονομικά συμφέροντα από τα ναρκωτικά και το εμπόριο λευκής και μαύρης σαρκός. Ας μην αμφιβάλεις…

  4. Ο/Η poios λέει:

    Δεν ξέρω πόσο πραγματικότητα έγινε η βραβευμένη μελέτη των αρχιτεκτόνων.
    Το μόνο που θέλω να πω είναι ότι όταν βγήκαν τα σχέδια για την μελέτη της Πλατείας, όλοι γνώριζαν ότι θα στηθεί ένα τεράστιο τσιμεντένιο έκτρωμα αλλά κανείς από τους δημοσιογράφους τότε δεν ανέφερε κάτι αρνητικό, μάλιστα κάποιοι θεωρούσαν τη μελέτη φοβερή.
    Όσο για τους μετανάστες που βρίσκονται εκεί, πιστεύω ότι μαζί με την πολιτεία φταίμε και εμείς σε κάποιο ποσοστό. Όταν όλοι πουλάμε τα σπίτια μας στην γύρω περιοχή της Πλατειάς για να πάμε να ζήσουμε σε κάποια άλλη περιοχή πιο glamour , όταν δεν νοικιάζουμε σπίτι κοντά στην περιοχή της πλατειάς για να μην μας πουν τους τελευταίους του χωριού (άσχετα αν είναι αλλά τα κριτήρια για να σε πουν τελευταίο, ακόμα και αν μένεις στην Εκάλη ), τότε οι τιμές των σπιτιών πέφτουν κατακόρυφα με αποτέλεσμα να βρίσκονται οι μετανάστες να νοικιάζουν η να αγοράζουν και να κάνουν το δικό τους γκέτο.
    Πιστεύουν ότι η πλατεία τους ανήκει γιατί στην γύρω περιοχή δεν υπάρχει Έλληνας για δείγμα.
    Τα ναρκωτικά και η πορνεία θα βρίσκονται συνεχεία εκεί γιατί κάποιους συμφέρει να υπάρχουν, και όσο οι αλλοδαποί δεν αντιδρούν τόσο πιο άνετα κάνουν την δουλεία τους ‘’νόμιμη’’ η παράνομη.
    Θα ευχόμουν η Πλατεία Ομόνοιας να ξανά γίνει όπως πριν, με το τεράστιο σιντριβάνι της , το πράσινο της (που χρειάζεται στην Αθήνα) και να μην έχει πρόσβαση κανένας, ώστε όταν ξανά τύχει να πάω στο εξωτερικό να μην μου λένε οι ευρωπαίοι φίλοι μου: ’’ καλά στο κέντρο της Αθήνας βρήκατε να βάλετε το ΄’’ μεγάλο παζάρι’’. Και εγώ τι να τους εξηγήσω;

  5. Ο/Η φουστανΕΛΛΑΣ ΠΟΛΙΤΗΣmos (Δ.Β.) λέει:

    @Π.ΞΑΝΘΙΔΗΣ,@poios: Το πρόβλημα δεν είναι αν την πλατεία Ομονοίας την θεωρούν οι μετανάστες, που κατοικούν εκεί γύρω, ως τη δική τους πλατεία. Αντίθετα, άλλες πλατείες μετά την έλευση των μεταναστών ζωντάνεψαν, όπως η Πλατεία Βικτωρίας, όπως ζωντάνεψαν και τα πάρκα πχ. το πεδίο του Άρεως. Ζωντάνεψαν και αναβαθμίστηκαν. Γιατί ποτέ δεν είχαν ξαναδεί ηλικιωμένους να παίζουν καθημερινά σκάκι και ντόμινο ή να διαβάζουν βιβλία καθισμένοι στα παγκάκια. Κι είχαν χρόνια να δουν παιδάκια να τρέχουν.
    Το πρόβλημα με την Ομόνοια είναι το χάλι της, η βρώμα της και το γεγονός ότι ελάχιστα χρόνια μετά την αναδόμησή της -προς το χειρότερο ασφαλώς- έχει γίνει ένα ερείπιο. Ποιός πλήρωσε τότε για αυτο το έργο; Το ΥΠΕΧΩΔΕ νομίζω. Και στη συνέχεια το παρέλαβε, πιστοποίησε την ποιότητά του και το έβαλε στα πεπραγμένα του.
    (Αλήθεια αυτό το θέμα δε σηκώνει εισαγγελέα;)
    Κατά τα άλλα ο κόσμος σέβεται έναν χώρο που είναι αξιοσέβαστος. Στον σκουπιδότοπο με τι σεβασμό να φερθεί;
    Όσο για τις πρεζόπιατσες, ε γεμίσαμε πια από δαύτες! Τι κάνουν τα αρμόδια όργανα για αυτό; Ε, πρόκειται για πολύ μεγάλη συζήτηση!

  6. Ο/Η Καλλίλαος λέει:

    Το ότι η Ομόνοια δεν είναι αυτό που έπρεπε να είναι το βιώνουμε καθημερινά. Αλλά κι αν ξαναγίνει όπως ήταν πρωτύτερα με το συντριβάνι θα λυθεί το πρόβλημα; Τα γύρω πεζοδρόμια θα πάψουν να χρησιμεύουν για άνομες συναλλαγές; Κι αν συσταθεί αστυνομία αισθητικής θα λειτουργήσει; ή θα έχουμε μια ακόμη (τρίτη) αστυνομία σε γραφεία.
    Πραγματικά η Ομόνοια έπρεπε να είναι, όπως είχε σχεδιαστεί, ο ομφαλός της Αθήνας, το Ετουάλ της Αθήνας. Γι’ αυτό και η νέα διαμόρφωση έχει βιάσει τον χώρο καταλύοντας την υπόσταση της πλατείας που παύει ακριβώς να είναι ομφαλός της πόλης.
    Η κάθαρση, ωστόσο, δεν γίνεται μόνο με την αλλαγή του σκηνικού. Είναι απαραίτητη η αναβάθμιση όλης της περιοχής. Και δεν είναι μόνο οι ξένοι μετανάστες. Είναι και οι γηγενείς που υποβαθμίζουν την περιοχή. Τα μαγαζιά που απλώνουν την πραμάτια τους στους πεζόδρομους και βάζουν στη διαπασών τα ηχεία με τη μουσική της αρεσκείας τους. Είναι τα μικρομάγαζα της κακογουστιάς που κατακλύζουν την περιοχή, τα περίπτερα με την αθέμιτη επεκτατική τακτική που υπερκαλύπτουν κάθε ελεύθερο χώρο, τα κινητά πωλητήρια περιοδικών και εφημερίδων που συμπληρώνουν τα λίγα ελεύθερα κενά των πεζοδρομίων, είναι οι πλανόδιοι αλλοδαποί μικροπωλητές που απλώνουν τη δική τους εξωτική ή άλλη πραμάτια τους.
    Αλλά το ίδιο δεν συμβαίνει μπροστά στη νεοκλασική “αθηναϊκή τριλογία” Βιβλιοθήκης-Πανεπιστημίου-Ακαδημίας; Τέτοια αδιαφορία των Αρχών, τέτοια ασυδοσία των ξένων, τέτοια ανοχή των ημεδαπών, τέτοια κατάντια σε ποια άλλη ευρωπαϊκή πρωτεεύουσα ή άλλη πόλη απαντάται; Έχουμε δώσει σαφή δείγματα ανοχής που δεν επιτρέπει σε κανένα να κατηγορήσει τους Έλληνες για ρατσισμό. Ωστόσο, είναι ανάγκη να δείξει η Πολιτεία ότι σέβεται και τον πολίτη αυτής της χώρας που επιθυμεί να ζει καλύτερα. Κι ο ξένος ας καταλάβει ότι πρέπει να έχει και υποχρεώσεις μαζί με τα δικαιώματα που απαιτεί. Και κυριότερη υποχρέωσή του είναι να ενεργεί σύμφωνα με τους κανόνες της χώρας όπου επέλεξε να ζήσει και που του προσφέρει φιλοξενία και υποστήριξη. ωρίς να του επιβάλλει την αλλοτρίωση.

  7. Ο/Η Μιχ.Αυγέρης λέει:

    Ο λόγος για τον οποίο κατέληξε τόσο άσχημα η ιστορική πλατεία Ομονοίας είναι απλός:Χρειάζεται και σε τούτη τη μεγάλη πλατεία (όπως και στο Σύνταγμα) να γίνονται “εργα” αναπλάσεων,ΑΧΡΗΣΤΑ φυσικά,προκειμένου να ξοδέυονται κονδύλια, για να βγάζουν φράγκα(παρντόν,ευρώ) όλοι οι σχετικοί με το “εργο”.Ενα “συσσιτιο” είναι κι’ αυτό των λεγόμενων “αναπλάσεων”.Οσο για την αισθητική της πλατείας,για την κοινωνική λειτουργία της,ποιός νοιάζεται,καλοί μας άνθρωποι;

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *