Η «ΑΧΙΛΛΗΙΣ» του ΗΛΙΑ ΜΑΛΑΝΔΡΗ, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΕΡΙΠΛΟΥΣ, στα 10 ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΒΙΒΛΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ, σε έρευνα του Αmazon

ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ των εκδόσεων Περίπλους στα 10 καλύτερα βιβλία στον κόσμο. Πρόκειται για την μελέτη του Ηλία Μαλανδρή πάνω στο χαμένο έργο του  Αισχύλου Αχιλληίδα, που είχε απασχολήσει πολύ τον τύπο το 2004 με την ευκαιρία της μεταφοράς του, στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου. Το βιβλίο εκδόθηκε πρώτη φορά το 2003 από τις εκδόσεις Περίπλους και σήμερα πωλείται στην αγγλική εκδοχή του από την Amazon. Σύμφωνα με την κατάταξη της εταιρίας βρίσκεται στην όγδοη θέση των δέκα καλύτερων βιβλίων στον κόσμο με θέμα τα χαμένα έργα των αρχαίων τραγικών μας.

Υπάρχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον αυτή τη στιγμή σε όλο τον κόσμο για την ανακάλυψη, ή την ανασύνθεση έργων που έχουν βρεθεί αποσπασματικά σε αρχαία νεκροταφεία στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, μέσα στα σπλάχνα των ταριχευμένων πτωμάτων. Στα πανεπιστήμια του Καίημπριτζ και στην Οξφόρδη υπάρχουν ειδικά τμήματα που προσπαθούν να διαβάσουν από τους αρχαίους παπύρους φραγκμέντα των έργων αυτών, με ακτίνες Χ ενώ  Ιταλοί και άλλοι Ευρωπαίοι επιστήμονες κατάφεραν για πρώτη φορά, χρησιμοποιώντας μια υψηλής τεχνολογίας μη επεμβατική μέθοδο απεικόνισης, να εισδύσουν σε μισοκατεστραμένους παπύρους και να διαβάσουν λέξεις ή και φράσεις ολόκληρες.

Η Αχιλληίδα δεν είναι το πρώτο έργο στο οποίο επιχειρήθηκε αποκατάσταση, είχαν προηγηθεί οι Σάτυροι Ιχνευτές του Σοφοκλή από τον Τόνι Χάρισον κι έπειτα από τον Γιώργο Χατζηδάκη και τον Γιάγκο Ανδρεάδη και η Υψιπύλη του Ευριπίδη από τον Τάσο Ρούσο. Ωστόσο η Αχιλληίδα, ήταν ένα μεγάλο τόλμημα λόγω του όγκου της, μιλάμε για τριλογία έργων «Μυρμιδόνες, Νηρηίδες, Φρύγες» καθώς έχει διασωθεί ελάχιστος αριθμός στίχων της

.

Η ιδέα του Μαλανδρή  ήταν να συγκρίνει σχετικούς στίχους με τους στίχους του Ομήρου από την Ιλιάδα και να τους ταυτοποιήσει με το αισχύλειο κείμενο. Είχε τότε ξεσηκώσει τεράστια  αντίδραση από τους φιλολογικούς κύκλους της χώρας μας, έως που ζήταγαν να ματαιωθεί η παράσταση, αλλά ταυτόχρονα και την συμπάθεια ξένων ερευνητών για την προσπάθεια αυτή. Τελικά η παράσταση των έργων δόθηκε στην Επίδαυρο του 2004 σε σκηνοθεσία του Νίκου Χαραλάμπους. Τον ρόλο του Αχιλλέα είχε επωμιστεί ο διεθνής τενόρος Μάριος Φραγκούλης και δίπλα του όλο το δυναμικό του θεατρικού Οργανισμού Κύπρου με κορυφαίες την Δέσποινα Μπεμπεδέλη στο ρόλο της Εκάβης και την Τζένη Γαϊτανοπούλου στο ρόλο της Θέτιδος.

Ο Άντυ Μπαρτζίλης, διευθυντής τότε του ΘΟΚ, και σκηνογράφος της παράστασης, υποστήριξε με θέρμη την πρόταση και αγνοώντας την επίθεση του αθηναϊκού τύπου, άνοιξε το δρόμο προς το εξωτερικό για το έργο, στέλνοντάς το κείμενο σε πανεπιστήμια του εξωτερικού που ειδικεύονταν με το θέμα της ανασύνθεσης. Οι αρχικές κρίσεις ήταν ευνοϊκές κι έτσι προχώρησαν στην παρουσίαση του έργου, ενώ μεγάλες εφημερίδες του εξωτερικού όπως οι Times της Αγγλίας ή το αμερικάνικο Playbill, χαρακτήρισαν την παράσταση με τον ενδεικτικό τίτλο «το πιο καυτό εισιτήριο για την παγκόσμια σκηνή». Η παράσταση δόθηκε ανάμεσα σε επικρίσεις και διαμαρτυρίες που εκφράστηκαν με πρωτοσέλιδα και κράτησαν όλο το καλοκαίρι του 2004.

Από το 2010 το βιβλίο μεταφράστηκε και πωλείται στο Amazon. Από το 2019 ανέβηκε στη λίστα με τα 10 παγκόσμια καλύτερα βιβλία αυτής της θεματικής και βρίσκεται σταθερά εκεί μέχρι σήμερα.

 

 

[Διαβάστε περισσότερα κλικάρωντας εδώ:
https://pragonauts.com/lost-plays-of-greek-tragedy/?fbclid=IwAR18Kt6utKflE6DzVHQdWZzCqXFo_iLf-9xPGpD-JT5nLF-o5RGwn_IIfq8  ]

 

 

 

 

[ΑΙΣΧΥΛΟΥ: «ΑΧΙΛΛΙΗΣ»

επιμέλεια- μετάφραση: Ηλίας Γ. Μαλανδρής
μετάφραση: Ηλίας Γ. Μαλανδρής

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΕΡΙΠΛΟΥΣ  2003, 405 σελίδες

Για τον συγγραφέα:

Ο ΗΛΙΑΣ ΜΑΛΑΝΔΡΗΣ γεννήθηκε στην Αθήνα και κατάγεται από την Κάσο. Σπούδασε θέατρο στο Ωδείο Αθηνών, θεατρολογία, σκηνοθεσία κινηματογράφου και τηλεόρασης στο New York University. Από το 1987 εργάζεται στο ραδιόφωνο και την τηλεόραση. Έχει συνεργαστεί με αρκετούς από τους τηλεοπτικούς σταθμούς της Ελλάδας και το κανάλι Blumberg στην Νέα Υόρκη. Έχει σκηνοθετήσει πάνω από 1000 εκπομπές ποικίλου περιεχομένου και παρουσίαζε την εκπομπή «‘Εστιν Ουν» με θέμα την αναβίωση του Αρχαίου Ελληνικού Δράματος από το 1992 μέχρι το 2001. Η σειρά του «Δοκιμή: Τέταρτη Διάσταση» που ήταν μια δραματοποίηση των έργων του Γιάννη Ρίτσου τιμήθηκε από την έδρα Νεοελληνικών Σπουδών του πανεπιστημίου Complutance της Μαδρίτης και παρουσιάζεται στον κύκλο μαθημάτων της έδρας αυτής. Άξιες λόγου ήταν οι εκπομπές του αφιερώματα στην ιστορία του Εθνικού Θεάτρου, του Θεάτρου Τέχνης, του Αμφιθεάτρου, του ΘΟΚ και άλλων οργανισμών καθώς και η σειρά «Οι δρόμοι του Αρχάγελλου» που αφορούσε τη ζωή και την τέχνη του Μίκη Θεοδωράκη. Έχει γυρίσει τρεις ταινίες μεσαίου μήκους: «Το νερό», «Άσματα Αγωνίας», «Ο Δωδεκάλογος του Γύφτου».
Το 2000 τελείωσε και παρουσίασε ένα ντοκυμανταίρ για τα αρχαιοελληνικά έθιμα στη Θράκη με τίτλο «Τσαουσλή». Το 1997 σε συνεργασία με την Euro Info Media και το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών παρουσίασε δύο έργα του Άγγελου Σικελιανού «Ο Τελευταίος Ορφικός Διθύραμβος» και «Ο Δαίδαλος στην Κρήτη» σε πρώτη παγκόσμια παράσταση στο αρχαίο στάδιο των Δελφών.  Σκηνοθέτησε παραστάσεις στα περισσότερα Αρχαιοελληνικά και Ρωμαϊκά θέατρα, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και στον αρχαιολογικό χώρο του Τύμβου του Μαραθώνα.
Έχει συνεργαστεί με τις εφημερίδες και περιοδικά, όπως στην  «Καθημερινή», «Ημερησία» και «Ακρόπολη»,  «Πολιτικά Θέματα» και άλλα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *