Δάκρυα δεκάρικων και δηθενισμοί

Καταρρέει το σπίτι του Κωστή Παλαμά στην Πλάκα. Πρόκειται για το σπίτι που πέθανε ο ποιητής.  Το είδαμε στην  τηλεοπτική εκπομπή  του Κώστα Χαρδαβέλλα χθες βράδυ.  

Έχουν κι αν έχουν περάσει Δήμαρχοι, έχουν δαπανηθεί κι αν έχουν δαπανηθεί εκατοντάδες εκατομμύρια για πολλά και διάφορα άχρηστα, καλή ώρα για Χριστουγεννιάτικους στολισμούς. Έχουν εκφωνηθεί κι αν έχουν εκφωνηθεί από Δημάρχους Αθηναίων και  Πολιτικούς,  υποψήφιους και εν ενεργεία,  δεκάρικοι λόγοι περί Δημοκρατίας, Πολιτισμού και λατρείας για την Αθήνα.

Από το 2000 το σπίτι έχει αγοραστεί από ιδιώτη, την κ. Γεωργίου. Οι δαπάνες για τους Ολυμπιακούς Αγώνες δεν μπορούσαν να διαθέσουν ένα μικρό ποσό για να σωθεί το σπίτι στο οποίο έζησε τα οκτώ τελευταία χρόνια της ζωής του ο ποιητής του Ύμνου των Ολυμπιακών Αγώνων.  Κανείς δεν αξιώθηκε να προστατεύσει το σπίτι από την σταθερή μεταβολή του σε ερείπια.

Πάρεξ μόνο μια ομάδα πέντε σπουδαστών, που εμφανίστηκαν, μάλιστα, χθες στην εκπομπή, διάβασαν για το σπίτι στο βιβλίο του καθηγητή Νικολάου Γούδη, πήγαν και το είδαν και, καθώς είπαν, «αισθάνθηκαν τύψεις». Και με δικά τους έξοδα και εργασία το καθάρισαν. Και τώρα μαζεύουν χρήματα για να το βάψουν.

Στην Αγγλία θα δει κανείς αναμνηστική πλάκα εντοιχισμένη σε κάθε σπίτι που έζησε κάποιος σημαντικός άνθρωπος. Ακόμα και για τον Γιώργο Σεφέρη που έζησε στο Λονδίνο λίγα χρόνια ως πρέσβυς.

Φταίει η χώρα μας; Ναι, αλλά οι ευθύνες είναι από τη φύση τους προσωποποιημένες. Πέρασαν Δήμαρχοι και υπεύθυνοι Πολιτισμού Αντιδήμαρχοι. Πέρασαν Υπουργοί Πολιτισμού. Μήπως η λύση θα ήταν η ποινικοποίηση της αντίστοιχης ευθύνης των ιθυνόντων; Μιας και είναι πάρα πάνω από σίγουρο ότι από ηθικές υποχρεώσεις δεν καταλαβαίνει πια κανείς τους, μόνο ο φόβος μπορεί να τους βάλει να κάνουν ό,τι πρέπει.

Ούτε άγνοια δεν συγχωρείται. Πόσο μάλλον εδώ που από το 2008 τουλάχιστον μια δημότις ειδοποίησε το Δήμαρχο για το θέμα. Ανίχνευσα την επιστολή της στο διαδίκτυο και σας την παραθέτω:

Τετ Φεβ. 27, 2008
Αξιότιμε Κύριε Δήμαρχε,

Σαν απλή πολίτης θα ήθελα να εκφράσω τη λύπη μου γιατί το Πνευματικό Κέντρο του Δήμου δεν έχει προβλέψει καμία εκδήλωση για σήμερα, επέτειο θανάτου του Κωστή Παλαμά. Τη λύπη μου γιατί ο θάνατος του ποιητή μας, στους δύσκολους καιρούς της κατοχής στις 3.20’ π.μ., ημέρα Σάββατο, της 27 Φεβρουαρίου 1943 δεν ήταν απλά εθνική απώλεια. Ήταν ταυτόχρονα και μια δυναμική αντιστασιακή πράξη γιατί πυροδότησε τη θρυαλλίδα για το ξέσπασμα του λαού, όταν στην κηδεία του μια ολόκληρη λαοθάλασσα μπροστά στα μάτια των εμβρόντητων κατακτητών έψαλλε τον Εθνικό Ύμνο, την ώρα που η θαρραλέα φωνή του Άγγελου Σικελιανού ακουγόταν να βροντοφωνάζει : «Σ’ αυτό το φέρετρο ακουμπά η Ελλάδα!». Αυτή η Ελλάδα που στις μέρες μας, εις ένδειξη ευγνωμοσύνης έχει αφήσει ερείπιο το σπίτι του ποιητή στην οδό Περιάνδρου 5, στην Πλάκα. Διάβαζοντας ο περαστικός στην εντοιχισμένη πλάκα του υπέρθυρου «Στο σπίτι αυτό πέθανε στις 27 Φεβρουαρίου 1943 ο εθνικός μας ποιητής Κωστής Παλαμάς», αναρωτιέται : μα δεν βρέθηκε κανένα υπουργείο, κανένας έστω εθνικός ευεργέτης, να αναλάβει την αναπαλαίωση και τη συντήρηση του ιστορικού αυτού κτίσματος που είναι έτοιμο να καταρρεύσει! Είχα μάλιστα διαβάσει στην «Ελευθεροτυπία» ότι από το ΥΠΕΧΩΔΕ δόθηκε άδεια επισκευής του στη νέα ιδιοκτήτρια που το αγόρασε το 2000 και η οποία έκανε αίτηση στο υπουργείο Πολιτισμού για να αποχαρακτηριστεί το οίκημα, δεδομένου ότι «δεν έχει καμία ιδιαίτερη αρχιτεκτονική αξία», όπως είπε, «και δεν είναι το μοναδικό σπίτι που έζησε ο Παλαμάς».
Και από ό,τι γνωρίζω, Κύριε Δήμαρχε, δεν υπάρχει Μουσείο για τους Ποιητές μας στην Ελλάδα, εκτός από το Μουσείο του Γεωργίου Δροσίνη (έπαυλη Αμαρυλλίς) στην Κηφησιά, που είναι όμως ιδιωτικό. Αυτό είναι το Ευχαριστώ της Ελλάδας για τα δύο βραβεία Νόμπελ που της έχει χαρίσει η Ποίηση…

Επίσης να σας ενημερώσω ότι ο Κοσμάς Πολίτης, ένας από τους σημαντικότερους πεζογράφους της γενιάς του ’30, δεν πέθανε σήμερα, όπως λανθασμένα αναφέρεται στο ιστορικό επετειολόγιο του Δήμου με τα γεγονότα της ημέρας, αλλά στις 23 Φεβρουαρίου 1974.

Να μου επιτρέψετε να σας αφιερώσω και τους παρακάτω στίχους του Κωστή Παλαμά, από τον Δωδεκάλογο του Γύφτου :

«Γύριζε, μὴ σταθής ποτέ, ρίξε μας πέτρα μαύρη,
ὁ ψεύτης εἴδωλο εἶν᾿ ἐδώ, το προσκυνά ἡ πλεμπάγια,
ἡ Ἀλήθεια τόπο νὰ σταθή μιά σπιθαμὴ δὲ θἄβρῃ
Ἀλάργα. Μόρα της ψυχής της χώρας τὰ μουράγια.

Η Πολιτεία λωλάθηκε, κι απόπαιδα τα κάνει
το Νου, το Λόγο, την Καρδιά, τον Ψάλτη, τον Προφήτη
κάθε σπαθί, κάθε φτερό, κάθε χλωρό στεφάνι, στη λάσπη.
Σταύλος ο ναός και το μπουντρούμι σπίτι.

Απὸ θαμποὺς ντερβίσηδες καὶ στέρφους μανταρίνους
κι από τους χαλκοπράσινους ἡ Πολιτεία πατιέται.
Χαρὰ στοὺς χασομέρηδες! Χαρὰ στοὺς αρλεκίνους!
Σκλάβος ξανάσκυψε ὁ ρωμιὸς καὶ δασκαλοκρατιέται.

Δὲν ἔχεις, Όλυμπε, θεούς, μηδὲ λεβέντες ἡ Όσσα,
ραγιάδες ἔχεις, μάννα γη, σκυφτοὺς γιὰ το χαράτσι,
κούφιοι καὶ ὀκνοὶ καταφρονοῦν τὴ θεία τραχιά σου γλώσσα,
τῶν Εὐρωπαίων περίγελα καὶ τῶν ἀρχαίων παλιάτσοι.

Καὶ δημοκόποι Κλέωνες καὶ λογοκόποι Ζωίλοι,
καὶ Μαμμωνάδες βάρβαροι, καὶ χαύνοι λεβαντίνοι.
λύκοι, ὦ κοπάδια, οἱ πιστικοὶ καὶ ψωριασμένοι οἱ σκύλοι
κι οἱ χαροκόποι αδιάντροποι καὶ πόρνη ἡ Ρωμιοσύνη!»

(1908)

Με την ελπίδα να κάνετε κάτι ώστε εμείς, οι δημότες αυτής της πόλης, να μη ντρεπόμαστε για την σημερινή κατάντια της .

Με Εκτίμηση,
Σοφία Λουκά

 

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΒΙΤΣΟΣ

18 Σχόλια

  1. Ο/Η Ανώνυμος λέει:

    Από το στενάκι της Περιάνδρου κάθε ημέρα περνάνε εκατοντάδες. Λίγοι αν όχι ελάχιστοι γνωρίζουν για το σπίτι του Παλαμά. Ένα από τα πολλά παρατημένα νεοκλασικά της πόλης μας που περιμένει να γίνει πολυκατοικία ή πολυκατάστημα.
    Σε αυτό το παρατημένο, σχεδόν ετοιμόρροπο σπίτι αποφασίσαμε να δώσουμε ζωή. Τις εβδομάδες που πέρασαν, εργαστήκαμε πολύ σκληρά. Με καθημερινή εργασία και κάθε είδους δυσκολίες προσπαθήσαμε να καθαρίσουμε τον χώρο. Είναι αλήθεια ότι αντιμετωπίσαμε και προβλήματα. Η χειρότερη ίσως στιγμή ήταν, όταν ένα από τα παιδιά, έκοψε το χέρι του μαζεύοντας σκουπίδια, και όλοι φοβηθήκαμε ότι μπορεί να είχε τρυπηθεί από κάποιες από τις δεκάδες βελόνες που είχαν χρησιμοποιήσει και παρατήσει εκεί οι τοξικομανείς που χρησιμοποιούσαν το σπίτι του Κωστή Παλαμά ως… στέκι. Εντάξει, πέρασε η πρώτη τρομάρα, είδαμε ότι δεν τρυπήθηκε από βελόνα, αλλά εν τω μεταξύ «η ψυχή πήγε στην Κούλουρη».
    Σήμερα Τρίτη 8 Δεκεμβρίου μάθαμε ότι βγαίνει η εκπομπή του “Αθέατου Κόσμου” για την προσπάθεια μας. Αν κάποιος μετά την εκπομπή κάνει τον κόπο να περάσει από το σπίτι θα δει ότι τα πλάνα του τότε, (σχεδόν δύο μήνες πριν) δεν έχουν καμία σχέση με την κατάσταση του σήμερα. Έχουμε ρίξει μπόλικη δουλειά μέσα στο σπίτι. Και πλέον μοιάζει «σχεδόν ανθρώπινο». Δηλαδή μπορούμε και να κάτσουμε να συζητήσουμε ακόμη να πιούμε και έναν καφέ, αν χρειαστεί εκεί μέσα! Το καλό είναι ότι έχουμε γνωρίσει πλέον και κάποιους γείτονες, οι οποίοι μας βοηθάνε και αυτοί όσο τους επιτρέπει ο ελεύθερος τους χρόνος. Καταφέραμε από ότι φαίνεται να βρούμε τα χρώματα που χρειαζόμαστε για να βάψουμε το σπίτι και τις επόμενες ημέρες θα αρχίσουμε τις εργασίες. Το δύσκολο είναι ότι δεν έχουμε ρεύμα και νερό. Αλλά δεν τα παρατάμε, δουλεύουμε με ό,τι υπάρχει διαθέσιμο και στο τέλος κάθε “εργασίας” καθόμαστε και σχεδιάζουμε την επόμενη ημέρα.
    Σε πρώτη φάση σκοπός μας είναι, όσο και αν ακούγεται πολύ κοινό, να μπορέσουμε να βρούμε κάποια χρήματα, να αγοράσουμε τα πιο απαραίτητα δηλαδή μερικά τραπέζια και καρέκλες για να μπορέσουμε να ανοίξουμε το σπίτι στους γείτονες να μας γνωρίσουν καλύτερα να τους γνωρίσουμε και εμείς και όλοι μαζί να μετατρέψουμε έναν «σκουπιδότοπο» σε αυτό που πραγματικά έπρεπε να είναι:ένα ζωντανό κομμάτι του κοινωνικού και πολιτιστικού ιστού της πόλης.

    Η μικρή βρώμικη ταμπέλα που υπάρχει στην είσοδο γράφει: «Στο σπίτι αυτό πέθανε ο Εθνικός μας Ποιητής Κωστής Παλαμάς». Στο χέρι μας είναι στο Σπίτι αυτό να αναβιώσουμε το πνεύμα του.

  2. Ο/Η perldion λέει:

    @ ο/η Ανώνυμος: Μπράβο παιδιά! Αλλά τα κρεμμύδια στην φωτογραφία…; Δεν μπόρεσα να μην σκεφτώ πως είμαστε ένας λαός που η ιστορία του μοιάζει με… κρεμμύδι. Την εξιστορείς και κλαις…

  3. Ο/Η ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΒΙΤΣΟΣ λέει:

    @perldion: «Θάνατος είναι οι κάριες που χτυπιούνται […] καθώς να καθαρίζουνε κρεμμύδια». Καρυωτάκης, όχι Παλαμάς, αλλά δεν έχει σημασία.
    Κάριες= ο Δήμαρχος, οι ΥΠΠΟ, τα κόμματα, δημοσιογράφοι ο Θεός να τους κάνει, οι μαραθονομάχοι της τηλεόρασης και λοιποί υποκριτές του χτυπιούνται για τον ελληνικο πολιτισμό και την παράδοση.

  4. Ο/Η ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΒΙΤΣΟΣ λέει:

    @Ανώνυμος: Συγχαρητήρια για την προσπάθειά σας κι ευχαριστούμε πολύ για το σχόλιο. Αν ο κάθε πολίτης αναλάμβανε μια ανάλογη πρωτοβουλία θα ήταν καλύτερη η χώρα και η ζωή μας και λιγότερα τα λαμόγια μας.
    Αλλά προς τι η ανωνυμία; Μόνο η Σάσα Μπάστα, η Τζούλια Αλεξανδράτου και η Στέλλα Μπεζεντάκου θα είναι οι επώνυμοι αυτής της χώρας;
    Πάντως εγώ παραθέτω την ηλεκτρονική διεύθυνση του blog σας για ελάχιστα περισσότερη δημοσιότητα: http://oikos-palama.blogspot.com/

  5. Ο/Η nicolaos demonicos λέει:

    @ Πρώτα χίλια μπράβο στους νέους αυτούς ανθρώπους!
    Και μη τα βάζετε, βρε παιδιά, με το κράτος και τον δήμο… Δεν βλέπετε πως κάνουν ό,τι περνάει από το χέρι τους για να διαβρώσουν όποιο πολιτιστικό στοιχείο υπάρχει από μόνο του σ’ αυτόν τον τόπο;
    «Διαβρώσουν» έγραψα;! Πωπώ… σωστόοο!
    Στην «καρδιά» το εκπληκτικό σχόλιο της κ. perldion!

  6. Ο/Η Νίκος Χαραλάμπους λέει:

    Προτείνω να βοηθήσουμε τα παιδιά να ανοίξουν ένα λογαριασμό στην τράπεζα, αν δεν το έχουν κάνει ήδη, να μπορέσουμε ο καθένας να βάλει ένα ποσό γιατί τα έξοδα θα είναι πολλά.
    Αν δεν υπάρχουν αρχιτεκτονικά σχέδια για το σπίτι, και έχω τον χρόνο όταν κατέβω κάτω, θα προσπαθήσω μέσω του κ. Βίτσου να έρθω σε επαφή με τα παιδιά ή την ιδιοκτήτρια και να δούμε αν χρειάζεται μια αποτύπωση, για να γίνουν νέα αρχιτεκτονικά σχέδια για το σπίτι.
    Απο εκεί και πέρα είναι σημαντικό τα σπίτια αυτά να μην γίνονται απλώς και μόνο μουσεία που περνάς και βλέπεις την πλάκα απ’έξω, αλλά που βιώνονται και που είναι οικονομικά βιώσιμα.
    Απ’οτι καταλαβαίνω το σπίτι αυτό έχει ερημώσει και δεν έχει καμία χρήση. Ίσως χρειαστεί κάποια προμελέτη για την ανακαίνιση, για την οποία θα είμαι πρόθυμος να συμβάλλω.

  7. Ο/Η ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΒΙΤΣΟΣ λέει:

    @Νίκος Χαραλάμπους: Η ιδιοκτήτρια κ. Γεωργίου σε παρέμβασή της στη χθεσινή τηλεοπτική εκπομπή είπε ότι η ίδια αγόρασε το σπίτι το 2000 και ότι έχει από τότε εκδόσει άδεια επισκευών. Είπε πως δεν θέλει να το κατεδαφίσει για να κάνει πολυκατοικία, όπως λένε, αλλά απλώς να το επισκευάσει. Λογικό άλλωστε, αφού το σπίτι βρίσκεται στην Πλάκα.
    Κατηγόρησε όμως και τα παιδιά πως εισέβαλαν σε ξένη ιδιοκτησία, πως συνέδεσαν το φως και πως ενώ αυτή έβαλε αλυσίδα στην πόρτα, την παραβίασαν και ξαναμπήκαν για να συνεχίσουν την αποκατάσταση.
    Τέλος κάκισε το Ελληνικό Δημόσιο που δεν είχε την ευαισθησία να δώσει χρήματα ώστε να ανακαινισθεί το σπίτι το 2004, με τους Ολυμπιακούς Αγώνες.

  8. Ο/Η perldion λέει:

    @Όλους: Τας έχει σώας η κ. Γεωργίου;; Αγόρασε το σπίτι για να της το ΕΠΙΣΚΕΥΑΣΕΙ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ;;; Πούθενα δεν γίνονται αυτά!! Μπορεί να πάρει δάνειο! Χαμηλό επιτόκιο -βέβαια, τώρα, με την φαληρότητα του ελληνικού μπ–ρντ-λου… Αλλά το 2000, που αγόρασε το σπίτι, τα ΘαΣοΚια μασσούσαν το β΄ κοινοτικό πακέτο στήριξης και με λίγο περισσότερο λάδωμα, απ’ ΟΤΙ το ’85, έσκυβαν κιόλας…!! Εκεί κοντά στη γειτονιά μου, χρόνια πριν, ο κ. Αράπης ο εφοπλιστής, ΕΙΧΕ πάρει παρόμοιο δάνειο για ανακατασκευή ενός θαυμάσιου νεοκλασσικού κοντά στον πλάτανο και επί της Κηφισίας -δεν ξέρω ΠΟΙΑ ειναι η νομική θέση της ιδιοκτησίας του ακινήτου μετά τον θάνατο του εισπράξαντος το δάνειο και, παρ’ ελπίδα, ξοδεύσαντος από την πούγκα του.
    Να το δωρήσει η κ. Γεωργίου στο δημόσιο ή, ακόμα καλλίτερα, στο σύλλογο πρωτοετών φοιτητών του Εθν.Καπ.Παν.Αθ…. Μαλακίες λέω πάλι! Κι όχι δηλαδή πως θα διασωθεί έτσι αλλά ΝΑ και κάτι που μπορεί να κάνουν τα «παιδιά» του κ. Νιώτη -όταν δεν πέρνούν την ώρα τους πίνοντας καφέ στην γιάφκα του Κερατσινίου… Και κείνου του βολευτή του ΣΥ.ΡΙΖ.Α -με την αλογοουρά να του φτάνει στα καπούλια και το δέσιμο της στο ψηλά στο σβέρκο του- να ‘βρουν κάτι παρόμοιο τα ΣΥ.ΡΙΖ.Ακια στην Θεσ/νίκη. Αφού άρχισα με μαλακίες είπα να τελειώσω με δ’ αυτές…
    Κάτι άλλο τώρα που το θυμίθηκα: Είχα διαβάσει, πριν χρόνια, για τις ιδιοκτησίες των ταμείων ΚΑΙ ΠΟΙΟΙ τις νοικιάζουν για ΕΝΑ κομμάτι ψωμί! Ερευνήστε ΠΟΙΟΣ είναι ο ιδιοκτήτης και ΠΟΙΟΣ ο ενοικιαστής του θεάτρου πεθαμένης πρωταγωνίστριας -που μένει ΚΑΙ μετά θάνατον αγωνίστρια- ΚΑΙ ΠΟΣΑ ΨΙΧΟΥΛΑ πληρώνει για ενοίκιο. Το Κ.Κ.Ε. έχει πολλούς λόγους ν’ αντιτίθεται στην αξιοποίησει της περιουσίας των ταμείων… Ουφφφ, το ‘πα γιατί θα ‘σκαγα!

  9. Ο/Η nicolaos demonicos λέει:

    @ Και επί 8 το λιγώτερο χρόνια τι έκανε η κ. Γεωργίου, η οποία μάλιστα είχε εκδώσει και άδεια επισκευών από το 2000; Και μη μας πη ότι έβγαλε την άδεια χωρίς να διαθέτη τα απαιτούμενα για την επισκευή ή συντήρηση του σπιτιού!
    Το ξέρετε οι περισσότεροι, αλλά θα σας πω τι νομίζω. Όντας όλα τα κτίσματα της περιοχής ΔΙΑΤΗΡΗΤΕΑ, η κ. Γεωργίου περίμενε να πέση από μόνο του. Σε τέτοια περίπτωση επιτρέπεται η ανέγερση άλλου κτιρίου, το οποίο θα τηρήση και ακολουθήση τους κανόνες οικοδόμησης στην περιοχή. Γι’ αυτό και κατηγόρησε τους νέους, οι οποίοι φαίνεται να της χαλάνε τα σχέδια… τα παλιόπαιδα τα ατίθασα!

  10. Ο/Η Νίκος Χαραλάμπους λέει:

    κ. Βίτσο, η άδεια επισκευών απο μόνη της δεν θα σώσει το κτιριο. Το κτίριο πρέπει να αποκτήσει μία χρήση, ώστε να υπάρχει πραγματικό και όχι ‘πολιτιστικό’ συμφέρον’ για την διασωσή του.
    Είτε γίνει μονοκατοικία, είτε γίνει διαμερίσματα, είτε (το καλύτερο ίσως) γίνει μουσείο Παλαμά, με τις αίθουσες για εκθέσεις, αίθουσες για ομιλίες παρουσιάσεις, βιβλιοπωλείο και καφέ, πρέπει να αποκτήσει μια χρήση.

    Και για να μην λογαριάζουμε χωρίς την ιδιοκτήτρια μήπως είναι γνωστό για το αν η κ. Γεωργίου έχει σχέδια για το σπίτι εκτός απο αυτά που αναφέρει ο κ. demonikos;
    Ιδανικά θα πρέπει να μην γίνονται ασυντόνιστες κινήσεις, θα πρέπει να συμμετέχει ο ιδιοκτήτης σε αυτά που γίνονται. Κατανοώ ότι δεν είναι καλό να παραβιάζει κάποιος τον χώρο σου ακόμα και με τις καλύτερες προθέσεις γιατί οι συνέπειες μπορέι να είναι απρόβλεπτες.
    Εσείς κ. Βίτσο γνωρίζετε την ιδιοκτήτρια ή κάποιον που να την γνωρίζει και πώς θα μπορούσαν να έρθουν τα παιδιά σε επαφή μαζί της ώστε να υπάρχει καλύτερη συνενόηση;

  11. Ο/Η ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΒΙΤΣΟΣ λέει:

    @Nίκος Χαραλάμπους: Η μόνη σχέση που έχω με την κ. Γεωργίου είναι ότι άκουσα χθες τη φωνή της στην εκπομπή «Αθέατος Κόσμος».
    Εννοείται πως δεν μπορούμε να λογαριάζουμε χωρίς …τον ιδιοκτήτη. ΄Η μάλλον όταν υπάρχει ιδιοκτήτης δεν μπορούμε να λογαριάζουμε καθόλου.
    Τα παιδιά μάλλον έχουν επαφή με την κ. Γεωργίου, αφού παραπονέθηκε χθες ότι κλειδώνει με αλυσίδα το σπίτι κι εκείνα το ανοίγουν για να προχωρήσουν τη δουλειά που έχουν ξεκινήσει.
    Όμως μπορεί μεν να μην μπορούμε να θίξουμε την ιδιοκτησία, όταν όμως ένα ιστορικό μέρος είναι εγκαταλελειμένο και βρώμικο, όπως το έδειξαν χθες στην τηλεόραση -που δεν βλέπετε ποτέ- εμείς οι πολίτες θα πρέπει πλέον να υπερασπισθούμε τον εθνικό πολιτισμό που προσβάλλεται. Και η υπεράσπιση αυτή -προς μεγάλην σας λύπη κ. Χαραλάμπους- σημαίνει να ζητήσουμε τις ευθύνες του Κράτους.

  12. Ο/Η Νίκος Χαραλάμπους λέει:

    Η φωτογραφία που δείχνετε είναι αρκετά κατατοπιστική.
    Ας κάνουμε λοιπόν το πείραμα :-)
    Εσείς ζητήστε την παρέμβαση απο το Κράτος, και εγώ θα προσπαθήσω να έρθω σε επαφή με την ομάδα και να βοηθήσω απο το μέρος μου όσο μπορώ. Ήδη στο ιστολόγιο των παιδιών εμφανίστηκε και ένας δικηγόρος πρόθυμος να βοηθήσει.
    Το άλλο που φυσικά θα μπορούσαμε να κάνουμε είναι να ρωτήσουμε την κ. Γεωργίου αν ενδιαφέρεται να το πουλήσει. Αν υπάρχει μια τιμή στην οποία θα μπορούσε να κατέβει, τότε θα μπορούσαμε όλοι να δούμε που βρισκόμαστε και να περάσει σε χέρια ανθρώπων που θέλουν και μπορούν να κάνουν κάτι.

  13. Ο/Η ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΒΙΤΣΟΣ λέει:

    @Νίκος Χαραλάμπους: Αγαπητέ μου κ. Χαραλάμπους τυχαίνει να γνωρίζω την ευαισθησία και την ευγένειά σας. Ιδίως δε την αγνότητα των προθέσεών σας. Το αν κάπου έχουμε διαφωνίες καλό είναι κι αυτό.
    Αντιπαρέρχομαι το γεγονός ότι κουμάντο δεν μπορούμε να κάνουμε στην ιδιοκτησία του άλλου. Όπως και το ότι -κατά τη γνώμη μου- η μόνη λύση θα ήταν η απαλλοτρίωση σε τιμή αγοράς, όπως άλλωστε ορίζει και ο νόμος, και η αξιοποίηση του ακινήτου για σκοπούς προσιδιάζοντες στην ιστορία του κτιρίου.

    Στέκομαι την πολιτική διάσταση του ζητήματος. Το Κράτος που το συντηρούμε με ένα τεράστιο κομμάτι του προυπολογισμού και που το έχουμε στο κεφάλι μας σε ό,τι αφορά στις υποχρεώσεις μας απέναντί του, πρέπει να πιεστεί να κάνει τη δουλειά του. Είναι δουλειά του -και δική μας- η προάσπιση της πολιτισμικής και ιστορικής εθνικής ταυτότητας. Να του δώσουμε να καταλάβει πως εκεί που ολιγωρεί υπάρχουν έντονες αντιδράσεις από πολίτες.
    Εκεί βλέπω εγώ τη συμβολή του πολίτη κι όχι σε εράνους κλπ. από τους οποίους -άντε και το καταφέραμε- επισκευάστηκε ένα κτίριο, αλλά σιγά μην κάναμε τους πολιτικούς να ντραπούν.
    Εκτός κι αν όλο το εγχείρημα και η υλοποίησή του λάβει τη μορφή διαμαρτυρίας και πίεσης. Επειδή μόνο στις χαμένες ψήφους δίνουν αυτοί σημασία.
    Ακόμη κι αν το κτίριο επισκευασθεί αριστοτεχνικά από τα παιδιά, εσάς και μερικούς ακόμη, εκατοντάδες άλλες περιπτώσεις εθνικής μνήμης θα έχουν αφεθεί να χάνονται.
    Η πρωτοβουλία των παιδιών, κατά τη γνώμη μου πάντα, είναι σημαντική όσον αφορά στη διάσωση του κτιρίου, σημαντικότερο όμως είναι η δημοσιότητα που της δίνουν και το ξεμπρόστιασμα των πολιτικάντηδων.

    Αν το όλο εγχείρημα το αναλάμβανε ένας χορηγός -για να σας κάνω και την καρδιά σας- μακάρι νατο αναλάμβανε, επειδή και οι αυτοί οφείλουν στο κοινωνικό σύνολο. Πάλι όμως με προβολή της ολιγωρίας του κράτους.
    Εννοείται, ότι εκείνο που προέχει είναι η διάσωση του κτιρίου. Συνεπώς σημαντικό θα είναι να επισκευασθεί το σπίτι με όποιον τρόπο και μετά να δοθεί στην ιδιοκτήτρια για να κατοικήσει ή να το νοικιάσει κι ας μη στεγάσει πολιτιστικό φορέα. Σίγουρα δεν ευθύνεται εκείνη. Και άλλος συνήθης ιδιοκτήτης να το είχε πάλι δεν θα μπορούσε μόνος του να το συντηρήσει.
    Κι εδώ θα πρέπει να ξαναθυμηθούμε την υποκρισία της πολιτικής του ΥΠΠΟ επί Μελίνας. Έβαλε τη βούλα «διατηρητέο» σε εκατοντάδες αν όχι χιλιάδες σπίτια της Αθήνας χωρίς να δει πώς θα μπορέσουν οι ιδιοκτήτες να τα επισκευάσουν. Εν ολίγοις τους στέρησε την ιδιοκτησία και εξασφάλισε πως τα σπίτια αυτά θα καταρρεύσουν μόνα τους και δεν θα γκρεμιστούν από τους ιδιοκτήτες. Τι άλλαξε στην τύχη τους λοιπόν; Αλλά ή κάνουμε δημαγωγία ή δεν κάνουμε! Κι εμείς εξακολουθούμε να γλαρώνουμε με την ευαισθησία της!

  14. Ο/Η perldion λέει:

    @κ. Χαραλάμπους:
    Α) Πολύ σωστά χρειάζεται δικηγόρος. Έντιμος -εγώ ξέρω μια δικηγόρα αλλά είναι ονειροπαρμένη με τους αντιεξουσιαστές και ρίχνουμε καυγάδες του καλού καιρού…
    Β) Υπάρχει ιδιοκτησιακό καθεστός -είσαι ιερή και θεία άγια ιδιοκτησία (Μπρεχτ)- και η τιμή του οικοπέδου είναι πολύ υψηλή και βέβαια δεν μ’ ενδιαφέρουν οι προθέσεις της ιδιοκτήτριας για το ακίνηρτί ΤΗΣ εκείνο που μ’ ενδιαφέρει είναι να μην βγαίνει, ανοήτως, στα κανάλια και ζητά απ’ το δημόσιο να της επισκευάσει… το σπίτι. Μόνον τρελλή απαίτηση Έλληνα/δας είναι κάτι τέτοιο. Τώρα που ανθούν τα ΘαΣοΚια ιδού πεδίον δόξης λαμπρόν… Αλλα ΤΩΡΑ που ‘γινε γνωστή η υπόθεση ΟΥΤΕ ο κ. Υπουργός Αμύνης θα μπορεί να την βοηθήσει -αυτός ξέρει ΠΟΛΥ καλά τα ιδιοκτησιακά της Πλάκας είναι και νομικός…
    Β) Επειδή το σπίτι έχει την ΙΣΤΟΡΙΑ ΠΟΥ ΕΧΕΙ μπορεί η πολιτεία, αποζημειώνοντας την κ. ιδιοκτήτρια, να το ανακυρήξει σε Μουσείο Παλαμά ή ότι παρόμοιο;;
    Γ) Εράνοι -και σε λογαριασμό τράπεζας, ή με αποδείξεις ή χέρι με χέρι- δεν συζητούνται κι ΟΧΙ ΜΟΝΟΝ γιατί, «οτι αρχίζει ωραίο τελειώνει με πόόνο πικραμένες καρδιές (ελλήνων ψηφοφόρων) το ξέέέέρουνε μόόνο.»
    Έτσι, μάγκες, εισάγουμε τα παιδιά στα κόλπα μας που ζεμάτησαν όλους τους ελληνικούς προϋπολογισμούς. Και τα πακέτα στήριξης της Ελλ. οικονομίας από την Ε.Ε… Που καιρός της είναι ν’ αρχίσουμε να την βρίζουμε την παλιοπ–τ-ν-, «ΓΙΑΤΙ μωρή μας τα ‘δωσες στο χέρι;; Αφού ήξερες ότι το τηλέφωνό μας άρχιζε από 52 εκεί κατά Μεταξουργείο μεριά;;; Πώς θα το αλλάζαμε ν’ αρχίζει από 80 ή 81;;; Κακούργα ΕΟΚ και ΝΑΤΟ το ίδιο συνδικάτο!!!!
    Γεια σας και δεν τέλειωσα να πίνω τον καφέ μου ακόμα.

  15. Ο/Η perldion λέει:

    #Όλους: Μάγκες η συζήτηση άρχισε να μου θυμίζει το: «δυο γάϊδαροι μαλώνανε σε ξένη αχυρώνα»! Μόνο που οι γάϊδαροι είναι πάρα πάνω από δύο. Είμαστε γαλαντόμοι στην-Ελλάς… Το ‘χουμε κάτω απ’ το 4wheel drive σαμάρι μας…

  16. Ο/Η Νίκος Χαραλάμπους λέει:

    Κ. Βίτσο και εγώ θέλω να ξεμπροστιάσω τους πολιτικούς και να τους κάνουν να ντραπούν.
    Θέλω να τους ξεμπροστιάσω γιατί, έταξαν σε εσάς και στην γενιά σας, πράγματα που δεν μπορούσαν να κάνουν, δεν μπορούσαν να φέρουν σε πέρας.
    Σας είπαν ότι θα αναλάβουν να διατηρήσουν την πολιτιστική κληρονομιά και αυτό ήταν η κερκόπορτα για να επιδοτήσουν πολιτιστικούς συλλόγους των χωριών τους.
    Διότι δυστυχώς τα αιτήματα είναι πολλά. Τους ίδιους λόγους για τους οποίους επικαλείστε εσείς για την διάθεση κονδυλίων για την οικία Παλαμά, δυστυχώς επικαλούνται και κάποιοι στην Ζάκυνθο για την λειτουργία κινηματογράφου, χειμερινού και θερινού. Τους ίδιους λόγους επικαλούνται αυτοί που τώρα ξοδεύουν 5.5 εκατομμύρια ευρώ στο θέατρο Ζακύνθου.
    Ομολογώ ότι δεν έχω διαβάσει και πολύ Παλαμά.Φυσικά και θα έδινα ευχάριστα και τον οβολό μου και τον χρόνο μου για να φτιαχτεί αυτό το σπίτι όπως και θα προσπαθούσα να ενισχύσω εκείνο τον Κεφαλλονίτη ζωγράφο που είχατε αναφέρει στο ιστολόγιο πρίν απο μήνες.Απο την δική μου μεριά, ο διακαής πόθος μου είναι η προώθηση της μοντέρνας αρχιτεκτονικής στην Ελλάδα. Να δούμε ένα κτίριο του Γκέρυ, της Ζάχα Ηαντίντ, των Μορφόσις, του Ώλσοπ, στην Αθήνα. Γιατί να μην μπορώ να πάω και εγώ στο ΥΠΠΟ και αν έχω καλύτερες επαφές να πάρω εγώ τα λεφτά που θα μπορούσε να πάρει το κτίριο του Παλαμα.
    Α! συγγνώμη μήπως ξέχασα την κατάσταση των σχολείων, νοσοκομείων, δρόμων;

    Αν μπορούσαμε να δράσουμε σαν πολίτες σε κάποιες περιπτώσεις χωρίς να περιμένουμε δράση απο το Κράτος, τότε θα μπορούσαμε να απαιτήσουμε έγκυρα την μείωση των φόρων ώστε να μπορούμε εμείς να διαθέσουμε τα χρηματά μας άμεσα και αποτελεσματικά στους σκοπους που εμάς μας ενδιαφέρουν.

    Το γνωρίζω ότι αυτό που προτείνω δεν είναι ο πιο ευκολος δρόμος. Θέλει αγώνα, θέλει ο καθένας μας να διαθέσει τον χρόνο του να προσεγγίσει ανθρώπους με χρήματα, να τους πείσει οτι ο σκοπός αξίζει τα λεφτά. Χρειάζεται την δραστηριοποίηση όλων μας. Χρειάζεται να είμαστε συγκεντρωμένοι και συγκεκριμένοι. Να γνωρίζουμε τι θέλουμε να κάνουμε, τι μπορούμε να κάνουμε, τι θα κοστίσει, πόσο χρόνο θα πάρει. Και δεν είναι σίγουρο ότι θα μπορέσουμε να τα σώσουμε όλα.

    Αλλά το να αφήνουμε να μας φορολογούν, να συγκεντρώνονται τα χρηματά μας απο μανδαρίνους, σε κάποια σκονισμένα γραφεία ενός υπουργείου, και μετά να τους κατηγορούμε γιατί δεν διαθέτουν χρήματα σε αυτά για τα οποία εμείς νοιαζόμαστε, εμένα μου φάινεται άσκοπο. Μας αρέσει πραγματικά να αρκούμαστε σε αυτό;

    Τα λέω αυτά γιατι πιστεύω σε εσάς και σε όλους εδωπέρα. Πιστεύω ότι αν σας άφηναν να κερδίσετε 10 και 20 χιλιάδες ευρώ παραπάνω το χρόνο, αν δεν σας φορολογούσαν στον βαθμό που σας φορολογούν, θα κάνατε πιο αποτελεσματική πολιτική στον πολιτισμό απο το ΥΠΠΟ. Ποιός ξέρει μπορεί τώρα να είχατε στην κατοχή σας το κτίριο Παλαμά, και μερικα΄άλλα που θα κινδύνευαν (Εγώ δεν έχω ξεχάσει τον Αη Λύπιο πάντως) και να τα κάνατε όπως οραματίζεστε. Εσείς κ. Βίτσο, και οχι να ζητάμε απο τον κάθε δημόσιο υπάλληλο να κάνει το σωστό. Θα ήθελα να έχουμε απτά παραδείγματα πριν πάμε στην οποιαδήποτε κυβέρνηση να ζητήσουμε τα λεφτά μας πίσω. Αυτό δεν κάνουμε όταν δεν είμαστε ικανοποιημένοι απο αυτό που μας προσφέρουν;

  17. Ο/Η ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΒΙΤΣΟΣ λέει:

    @Νίκος Χαραλάμπους: Αγαπητέ μου κ. Χαραλάμπους, σας ευχαριστώ πολύ για τα καλά σας λόγια, ιδίως για την εμπιστοσύνη σας. Μην ξανοίγεστε όμως και πολύ, επειδή δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι με τόσα λεφτά στη διάθεσή μου δεν θα γινόμουν κι εγώ λαμόγιο. Κι αυτό το λέω όχι τόσο επειδή δεν έχω εμπιστοσύνη στην εντιμότητά μου, αλλά γιατί δεν έχω ιδιαίτερη εμπιστοσύνη στην ανθρώπινη φύση. Για αυτό λέμε πως καλύτερα να υπάρχουν οι θεσμοί και ας αφήσουμε τους ανθρώπους να κινούνται στα πλαίσια που τους ορίζουν. Δηλαδή καλός ο αγιασμός για να φύγουν τα ποντίκια, αλλά ας πάρουμε για καλό και για κακό και καμμιά γάτα!

    Θα ήθελα επίσης να σημειώσω με αφορμή το τόσο αυθόρμητο, ειλικρινές και γεμάτο από όραμα και καλές προθέσεις σχόλιό σας -τάλε κουάλε με την προσωπικότητά σας-ότι δεν υπάρχουν προδοσίες γεννεών, ούτε οράματα γεννεών. Υπάρχουν προδοσίες και οράματα λαών και εθνών. Η προδοσία της γενιάς του Πολυτεχνείου δεν ήταν προδοσία της γενιάς μου, αλλά και όσων προυπήρξαν, αλλά και όσων θα υπάρξουν σε αυτόν τον τόπο. Και το οράμά σας για μια σύγχρονη αρχιτεκτονική στην Ελλάδα με το δικό μου για σεβασμό στους λογοτέχνες του Μεσοπολέμου είναι ένα και το αυτό. Το ότι εσείς μπορεί να μην ξέρετε τον Παλαμά απέξω ή το ότι εγώ μπορεί να μην σκαμπάζω γρι από αρχιτεκτονική δεν έχει καμμία σημασία. Μας συνδέει η διάθεση να κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε στο πέρασμά μας από αυτόν τον τόπο. Θεωρώ πως αυτή είναι και η διάθεση της πλειοψηφίας των ελλήνων. «Ουδείς εκών κακός» έλεγε ο Σωκράτης. Ας όψονται λοιπόν εκείνοι που μας κάνουν κακούς. Και ο δρόμος για να μας κάνουν κακούς περνά από την πνευματική και αισθητική μας εξαθλίωση. Με άλλα λόγια την εξαθλίωση του Ελληνικού Πολιτισμού.

  18. Ο/Η Ιωάννα Παπαστεργίου λέει:

    Να το πάρουμε από την αρχή: Το κείμενο ωραίο και σωστό. Αλλά: Θάνατος είναι οι ΚΑΡΙΕΣ;;;;;; Η δικηγόρα, η ξένη αχυρώνα (PERLDION) σε ποιά γλώσσα υπάρχουν); Έλεος! Ζητούνται γνώστες της ελληνικής, ώστε να βοηθήσουμε και τον Παλαμά που την ήξερε.
    Άσχετο ή όχι: Περάστε να δείτε το σπίτι του Παύλου Μελά στην οδό Τατοῒου στην Κηφισιά που έχει σχεδόν καταρρεύσει. Χωρίς αυτόν και κάποιους άλλους η Ελλάδα θα ήταν μέχρι τη Λάρισα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *